Ett vilt ihopsläng som blir otroligt gott och går relativt fort att göra också! 


Förutsätt att du har färdiga zoodles (spiraliserad zucchini) i kylen då. 
Men till detta kan man ju ha ris, vanlig pasta/nudlar eller vad du nu vill ha som tillbehör.

Och det behöver inte nödvändigtvis vara tofu heller, passar utmärkt till räkor, (särskilt) lax och kyckling med! 

Väljer jag att ris till detta, vilket jag helst gör, tycker egentligen det blir mycket godare då riset liksom ”suger” upp den överblivna marinaden/såsen mycket bättre än zoodles, då ser jag ALLTID till att ha ugnsrostad broccoli till. 

Så gott! 


Teriyaki marinerad tofu:
*enligt mig 3-4 portioner


1 msk olja, smaksneutral

2 block á 500g naturell tofu

1 vitlöksklyfta, pressad
1/2 tsk färsk ingefära, pressad/finriven
1/2 dl sojasås (viktigt med låg salthalt i detta recept, blir lätt för salt annars) 
2 msk vatten 
2-3 msk sukrin gold (brun sötning, efter smak)
1 msk risvinäger
1 tsk sesam olja
1 msk vatten 
En nypa xanthan gum (naturligt förtjockningsmedel) 


Topping, mina favoriter:
*Finhackad salladslök
*Hackade valfria örter
*Hackad färsk röd chili
*Rostade sesamfrö, för deko, rostas fortast i en het panna


Skär tofu i kuber. 
Rör ihop alla ingredienser (förutom den 1 msk neutrala olja) till marinad och ha hälften av marinaden & tofu i en påse och låt marinera minst 1 timme.

Efter 1 timme, värm upp oljan i en panna.
Ha i marinerad tofu och stek lätt och rör runt lite så den blir jämt stekt och såklart, tillagad efter ditt tycke. 
Jag gillar min mat VÄLDIGT stekt hehe. 


Ha andra hälften marinad i en liten kastrull och låt precis värmas upp, inte koka. 
Vispa xanthan gum med 2 msk vatten och vispa till klumpfritt. 
Vispa ner förtjockningen i kastrullen/såsen och vispa tills den börjat bli såsig. 

• 

Servera på momangen tofu över valfritt tillbehör med teriyaki såsen och strössla sesamfrö on top. 

Kommentera

Publiceras ej