Gör er redo för bildbomb längre ner typ...

Kunde inte välja bland alla jag tog, och det visade sig att denna lilla rackaren var liiiite fotogenisk trots allt! 

Första gången jag bakade denna, var enbart pga att jag hade bananer som låg och höll på att dö så mogna var dem. 
Så tips; se till att använda VÄLDIGT mogna bananer!
Det vill säga, ÖVERmogna! 

Och återigen, första gången jag gjorde denna gjorde jag en lite mindre sats, detta receptet jag delar nu, är dubbel sats, alltså, en ganska så stor kaka. 
Jag skar den i "rutor" och fick ut 30 bitar. 
Munsbitar kan man kalla det. 
Annars kan man räkna en 16 st "normalare" kakbitar. 

Vänta lite nu...
Vad är normalt egentligen..? 


Till en stoooooor svingod banan kaka behöver du; 

(I recept ska du ha ca 4 st = 440 gram banan, men VÄG dem så det blir någotsånär exakt, 50g mer spelar inte så stor roll, men ju mer banan du har i = ju mindre "fluffig" blir den aka mer kompakt kaka) 

440g banan
3 skopor whey/vassle protein (ex Tyngre vaniljdrömmar) 
2 dl äggvita (eller 4 ägg) 
6 msk fettreducerat kokosmjöl
1 tsk kanel
1/4 tsk salt
1/2 tsk bikarbonat 
4 dl osötad mandelmjölk (valfri mjölk) 

75g sockerfri choklad (jag hade mörk) delad i rutor, ej hackad. 

•••

Sätt ugnen på 175*c

Rör ihop torra ingredienser i en ganska stor bunke. 

Mixa eller mosa bananer. Jag tycker detta är smidigast och blir bäst i matberedare, hatar stora bananbitar i kakor! 

Tillsätt äggvita i matberedaren tillsammans med bananer och mixa igen, tillsätt mjölk och torra ingredienser (eller elvispa äggvita fluffigt, tillsätt banan och mjölk, vispa igen, tillsätt torrt). 
Det ska bli lite fluffigt, fint och en jämn, slät smet! 

Häll över i en bakpappersklädd form, cirka 20x15 cm. 
Lägg på choklad rutorna på toppen. 
Kör in i ugnen 30 minuter. 

Efter cirka 5 minuter öppnar du ugnen snabbt, swirlar lite med en kniv, ut den smälta chokladen i något slarvigt snyggt mönster över kakan. 

Baka vidare. 

Låt svalna HELT innan du lossar från formen. 

Ät! 


Cirka macros för 1/30 bitar:
62 kcal
2,5F 5,3K 3,8P (fett mängd beräknat på 4 hela ägg, blir mindre om du använder äggvita, kan uppdatera senare om det, sorry) 

Kommentera

Publiceras ej