Låt oss alla ta en paus efter dessa bilder, typ sådär sjunka ner på knä och knäppa händerna och seriöst tacka gudarna (vilka?) för att denna kakan fick se sitt första ljus i mitt kök tidigare i veckan. 


Att den sedan blev instängd i en mörk kyl halva dagen kan vi ju förbise, det där med ljus, gud och halleluja lät ju mycket bättre!

Mjuka kakor, så som muffins, tigerkaka, cheesecake, prinsesstårta, tårta öht, bakelser, sockerkaka, semlor, sånna mjuka kakor ni vet?
Jag tycker inte alls om dem.
Spelar ingen roll hur onyttiga eller nyttiga dem är. Jag tycker dem är äckliga, oaptitliga, illamående-framkallande. Ni fattar nog vinken nu? 


Jag har trots det gjort en hel rad med olika nyttiga, proteinrika mjuka kakor, och dem har fått finfin cred för av folket som smakat (bjuder runder hej vilt här borta, för jag kan inte bara gå efter mitt eget omdöme, vägrar dela med mig av recept till er när det visar sig att saken i fråga smakat "för nyttigt" eller rent utsagt skit).
Men JAG personligen har aldrig blivit riktigt nöjd, #aldrignöjd, där har alltid funnits någonting litet jag stört mig på, och den där känslan, av att (alla) mjuka kakor växer i munnen, den har funnits där hela tiden.

Så denna gången tyckte jag att "nu får det vara nog!!! Nu ska jag baka en jäkla kaka som inte bara alla andra gillar, utan som JAG personligen kan hylla till månen och längre (högre?)!".
Sagt och gjort.

 
 

Jag var skeptisk. Jag var riktigt skeptisk.
Tills jag skar upp den och smakade en liten, liten bit 'tjoff' sa det och nästan halva kakan (som ändå är rätt stor) var borta.

Jag slickade rent tårtspade och kniv så pass att jag skar upp mungipan och insidan av kinden.
Men jag brydde mig inte, jag brydde mig inte för DENNA KAKAN ÄR VÄRD ATT SKÄRA UPP HALVA FLABBEN FÖR!!!

Den blev perfekt, perfekt krämig, perfekt fyllig, fast, saftig, söt, lagom med tuggmotstånd, P E R F E K T I O N !

Kan man bli förälskad i ett bakverk är jag härmed förklarad som förälskad och upptagen för resten av mitt liv!

 
 

Ingredienser morotskaka:
50g One Whey Vanilla White Chocolate
1/2 dl vit(!) sötning som mäter som socker
0,75 dl fettreducerat kokosmjöl
0,5 tsk bikarbonat
En nypa salt
Kryddmix***
2,5 dl/140g riven morot
100g äggvita
90g osötat äppelmos
1/2 tsk vanilj extrakt

*** Mått på kryddmix till morotskaka: 3/4 tsk kanel, 1/4 tsk mald muskot, 1/4 tsk ingefära, 1/8 tsk mald kryddnejlika


Ingredienser krämfyllning:
350g Lindahls vanilj kvarg
5 msk vit sötning som mäter som socker
1 skopa One Whey Vanilla White Chocolate
1 ägg
1 tsk vanilj extrakt

Gör såhär:


Sätt ugnen på 165*C.

Morotskaka, gör såhär:
Rör ihop torra ingredienser i en bunke.
Vispa ihop våta ingredienser, inkl morot.
Vispa ihop allt.
Ställ åt sidan.


Kämfyllning, gör såhär:
Vispa ägg och socker lite pösigt.
Rör ihop med resterande ingredienser.


Ta fram en form, ca mått: 8x6, bakpappersklädd.
Häll i 2/3 av din morots smet i botten.
Klicka i och sprid ut din krämfyllning på morotskaka-lagret.
Ploppa i resterande morotskakssmet och med en kniv gör du lite snygga swirls.

Släng in i ugnen i ca 35-45 minuter, håll ett öga på den efter 35 minuter.
Kanterna ska vara fasta, medan mitten ska vara lite som gelé, dallrig, men ändå lite fast.

Ta ut och låt svalna helt!
Gärna i kylen, minst 2 timmar så den får sätta sig ordentligt.

Smakar även bäst när den är kall!



Macros för 1/4 (alltså en ändå jäkligt bra bit):
184 kalorier
29,2g protein
13,5g kolhydrater (8,5g socker & 3,8g fibrer)
1,8g fett (1,5g mättat)

 
 
Lindahls kvarg, carrot, carrot cake, carrots, cheesecake, choklad, fitnessguru, instagram, kaka, kräm, laktosfritt, miiaolsen, morot, morotskaka, morötter, onewhey, ostkaka, protein, proteinkaka, proteinpulver, recept, sockerfritt, vanilj, vaniljkräm, vit choklad,

Kommentera

Publiceras ej