Denna jäkla saken där ovan. Alltså! 
Har i några veckor nu gått och seriöst craveat nudlar/soppa något så otroligt. 
Men när jag väl haft tiden att strosa runt i affärer för att köpa ingredienser har jag varje gång "glömt" hur man gör en god soppa, och istället gått och kollat på burk varianterna. Och dem enda som tilltalade mig där var thai curry kyckling, hummer, svamp, sparris, och var där inte vanlig grädde i så var där mjölk
Och var där inte det, nä då var där skummjölkspulver eller massa annat skit. 

Men sen hittade jag hummer fond på flaska. Det tog mig nästan två veckor att få tummarna ur att köpa och pröva den. 
Dock var det all väntan värd! 

Gud så gott detta blev! 
Ville bara hiva upp en fet portion till och käka loss! 
Problemet (eller turen) var att jag bara hade gjort en portion. Så jag får vänta. Några timmar till... Hehe. 



Allt du behöver är; 

1 paket (200g) Shirataki nudlar (vanliga fullkorn/ris/glas nudlar fungerar lika bra, dock är mängden beräknad efter "kokt" vikt)
2 msk hummer fond
1 dl vatten
En hel del curry
Lite pepparmix

250g halverade körsbärstomater eller valfria grönsaker

Valfri proteinkälla; jag hade ca 100g kalkon och 60g varmrökt lax. (Hade jag fått som jag velat hade jag använt enbart lax eller krabbkött(!!!), men det räckte inte riktigt till idag, dock visade sig kalkonen bli ruskigt god i denna gojan!)
 

Skölj nudlarna noggrant i vatten först, om du använder Shirataki varianten. 

Släng nudlar, fond, vatten och kryddor i en teflonpanna eller i en panna med lite olja/smör och stek upp under omrörning då och då. All vätska kommer ganska snart försvinna och då är det dags att slänga i ditt val av grönsaker. Och steka lite till. 

Har du rått kött kan det vara en idé att tillaga det före så du bara kan slänga ihop allt. 
Min lax och kalkon var redan färdiga så jag hade dem i skålen jag skulle äta ur sen. 

Häll nudelröran över ditt val av protein och rör runt. 

Äts till fördel med pinnar för lite "asian-restaurang-feeling" och njut! 



Helt jäkla underbar blev den, ni måste måste testa! 

Kommentera

Publiceras ej