Salt karamell. Glass. Salt karamell. Sås.

För någon månad sedan var jag inom MMSPORTS butik och fick smaka på deras nya whey protein med salted caramel smak, någon dag senare hade jag ett paket med 8 påsar påväg hem till mig. Det säger väll en del om vad jag tyckte om det? ;)


Och trots att sommaren verkar ha lämnat oss, i alla fall i Skåne, och ersatts med höst, hindrar det inte mig från att äta glass.
Dagligen.

Socker-, gluten-, laktosfri och proteinrik glass så klart!
Jag är som känt inte alls glad för dem köpta varianterna av protein/sockerfri glass. Men vad gör det när jag ändå tycker min egen är godast?

Jo. Helt ärligt.

TACK LINDAHLS FÖR ER EXISTENS!!!!!!

 

Glass:
250g Lindahls kvarg (Lindahls Turkiska yoghurt blir om möjligt, ännu krämigare!!!)
1 ägg
1 dl Salted caramel whey (Body Science)
Vaniljpulver


Vispa med elvisp till mousse-liknande konsistens i en bunke.
Häll/skrapa över i en matlåda eller liknande som rymmer ca 0,5 liter.
Ställ åt sidan.


Salted caramel sås:
1 burk fullfet kokosmjölk, 400g
80-90g fibersirap gold
en rejäl nypa fling salt
Lite vanilj pulver

Vispa ihop kokosmjölk, sirap och salt i en kastrull.
Koka upp och sänk värmen.
Låt puttra på låg värme, cirka 1-2 timmar? Checka och vispa lite lätt då och då, särskilt i botten!
När den är klar ska den vara tjock men ändå flytande, karamellsås helt enkelt, inte rinnig!

Låt svalna lite, swirla sedan ner din karamell sås i glass smeten.
Ställ in formen i frysen ca 3 timmar och rör om 1 gång i timmen.

KLART!

Kommentera

Publiceras ej