Protein pepparkaksdegs klump. 


Pepparkaks tryfflar som blev galet kletiga i mitten herremingud säger jag bara!!! 

Om det är något med julen jag älskar så är det (förutom snö, bjällerklang, slädar, mörkret, granar, tomtar, glitter, stämningen, alla dofterna och ljusen och GAH finns det ens något man inte kan tycka om med julen? mjo... visst finns de det... men det tråkiga kan vi aka jag hoppa över i detta inlägget som ska ämnas åt just precis...) pepparkakskryddan! 
Ja precis, kryddan, inte särskilt glad i själva kakorna faktiskt. Sålänge jag inte får dränka dem i filmjölk så dem blir sådär härligt mjuka och degiga

För pepparkaksdegen, det kan ju vara en av de bästa degarna som någonsin gjorts.

Varje år köper mamma en extra rulle deg, för annars vet hon att där inte blir någon deg kvar att göra kakor med. Gissa varför? 
För oavsett socker, gluten, laktos och skit så käkar jag vartenda år minst en hel rulle pepparkaksdeg, 400-500g, helt själv, slurp sareba, sen är jag så jäkla dålig i minst 3-4 dagar framöver. 
Och inte lär jag mig heller! 

Vita fiber pepparkaksdeg

Protein tryffel igen. 
Min favorit! 

Missförstå mig inte nu, jag kommer käka minst en rulle deg detta året med. Oavsett hur många varianter på nyttig pepparkaksdeg jag någonsin hittar på eller snubblar över! 
Och det tycker jag ni med ska göra, fast kanske inte degen, ät hellre kakorna, eller lussebullar, eller alltihop, och bara njut för fan vad ni är värda att gotta er ni med! 
Alla är det! 
Socker, onyttigt eller ej, balans vareva?!!


Första satsen nyttig pepparkaksdeg är en super enkel och billig en, en där du kan hitta alla ingredienser i första bästa Ica/Coop/Willys butik! 
Eller ah, typ, kanske inte protein då, och kanske inte heller sukrin, men använd stevia då för sjutton!? 
Så jäkla petiga behöver vi väll inte vara, det är ju trotsallt snart jul! 

** dock kan jag säga att sukrin gold, det är en viktig ingrediens i dessa, mest för att den ger den där "riktiga pepparkaksdegs" känslan och smaken. Så har du inte redan den hemma, beställ på nätet eller ta en tripp till ex city gross. 


PROTEIN PEPPARKAKSDEG
- den enkla & väldigt mjuka versionen! 
Aka familjens favorit. 

1 skopa vanilj protein (whey eller blandprotein)
2 msk kokosmjöl
0,75-1 tsk pepparkakskrydda
En dust kanel
1 tsk sukrin gold
1 tsk sukrin eller stevia
2-3 tsk osötad mandelmjölk (mängden mjölk kan variera beroende på vilket protein du använder)

Rör ihop torrt. 
Tillsätt mjölken liiiiite åt gången och rör runt, tålamod, tillsätt lite mer mjölk om det är för torrt, men ju mer du rör ju mer kommer det bli en smulig massa du till sist kan forma till små bars/bollar etc. 
Förvaras lufttätt och kan ätas med en gång eller frysas ner! 



PEPPARKAKS PROTEIN TRYFFLAR MED FUDGE FYLLNING
- min kladdiga favorit
4 stycken

DEGEN:
175g noggrant finmixade kikärtor eller vita bönor
100g vanilj protein (whey eller bland)
1 msk sukrin gold
1 msk sukrin/stevia
2 tsk pepparkakskrydda
2 tsk kanel
2-4 msk kokosmjöl (efter behov)

FYLLNING
2-3 msk mandelsmör
1 tsk neutral ej smaksatt kokosolja
1 tsk waldenfarms pancake syrup ev honung
0,5 tsk vanilj extrakt
Lite salt
Lite pepparkakskrydda & kanel efter smak

Degen
Rör ihop ingredienserna till degen ordentligt, förutom kokosmjöl. 
Tillsätt mjölet efter behov. 
Första gången jag gjorde dessa behövde jag 2 msk, andra gången skippade jag mjölet helt. Tror det beror lite på hur mycket vätska du har kvar i dina bönor och vilket protein du använder så som sagt, känn efter! 
Forma fyra rätt stora tryfflar och ställ åt sidan. 

Fyllning:
Smält kokosolja och nötsmör, rör ihop med resterande ingredienser. Kan ev behöva kylas en stund så den stelnar lite innan procedur nummer två:
Dela varje tryffel halvvägs igenom med en kniv, ta lite av fyllningen och pressa ner i mitten på vardera tryffel och tryck ihop den igen, försiktigt så att inte fyllningen smiter sin väg. 

Förvaras lufttätt i kyl/frys eller äts med en gång! 



VITA FIBER PEPPARKAKSDEG
- min andra favorit
2 små eller 1 stor bar

1 skopa vanilj protein 
2 msk vita fiber
1 tsk sukrin
1 tsk sukrin gold
0,75 tsk pepparkakskrydda 
Liten dutt kanel

Micra/koka sirap i 30 sekunder så den bubblar. 
Rör ihop allting ordentligt.
Tillsätt en liten skvätt mjölk om det verkligen behövs, ju mer du rör och ju mer sirapen stelnar ju mer degig kommer det bli här med. 
Forma bars eller bollar eller gubbar, gummor vad som nu passar dig för stunden! 
Förvaras lufttätt kyl eller frys! 

Ett litet tips är att om du har dem frysta, micra dem liksom med en Questbar i sådär 20-25 sekunder, naaaamnamnam!!! 



Sist men inte minst, har vi en andra favorit, som är för alla (som inte är nötallergiker typ)
Denna variant har jag gjort varje jul i snart fyra år nu. Den är verkligen sjukt god så here you go! 

RAW PEPPARKAKSDEG
- bollar, tryfflar, bars etc

1 dl färska urkärnade dadlar
1 dl naturella cashewnötter
1/2 dl naturella sötmandlar
1-2 tsk pepparkakskrydda
1 msk jordnötssmör (jag har med salt)
Valfritt: 1 skopa vanilj protein whey/bland protein

Bara ner med allt i en matberedare eller en jävligt bra mixer och kör tills det börjar bli en rätt smulig deg med lite stora nöt bitar kvar. 
Detta ska alltså inte bli något nöt/dadel-pepparkaks smör (vilket är skitgott btw, gjort det med) så sluta mixa i tid! 

Skopa ur degen med en sked eller med händerna och forma/rulla precis hur du vill. Förvaras kylt & lufttätt. ELLER ÄT ALLA MED EN GÅNG som jag brukar haha!!! 
Så goda är dem! 


TIPS
Mixar du gojan för länge har du även ett sött och svinigt gott proteinberikat pepparkaks-nötsmör som gudarna ska veta att jag hade kunnat slå ihjäl någon för att få äta en hel burk av på en gång utan att det sätter sig på fel ställe haha!!!! 
Skämt å sido ;) 


Hoppas något av delarna smakar! 

Kommentera

Publiceras ej