Och där sprack den idén om att bara lägga ut ett recept varje advent fram till jul...

Men denna goding fick visst ganska mycket uppmärksamhet på Instagram när jag lade ut bilden där, så jag tänkte...
Detta är ju ändå inget direkt jul recept?

Visst att du kan ta pepparkakskrydda i både glass och kakdeg men det är ju det som gör detta med hemgjord glass så roligt!
Du kan göra lussebulle glass med lussebulle deg (OCH RUSSIN I!!!), pepparkaksglass med pepparkaksdeg, ren vanilj, kanelbulle etc.

Så låt gå för det.
Denna har jag gjort så många gånger förut att det förvånar mig att jag inte delat recept tidigare..?

 
* Vanlig vaniljglass.
 
* Pepparkaksglass med pepparkaksdeg och eh... En fet klick jordnötssmör hehe, detta är min första bild på min första helt egna hemmagjorda protein kakdegsglass, exakt på pricken fyra år sedan denna munorgasm skapades, och inte har den legat och dammat sedan dess precis hehe.

* Coooookie dough, min största kärlek, nyttig som onyttig, det klår allt med hästlängder, både kakor och godis!

* Kanelbulle proteinglass!
 
 
Och såklart, kakdegs aka cookie dough glassen. Med lite extra hackad choklad i smeten. Den gör sig bäst så nämligen...


Glass:
1 ägg
250g kvarg
1 skopa vassle protein (förslagsvis vanilj)
Lite salt, kanel & ev. extra sötning
1-2 msk hackad mörk choklad


- Elvispa ihop allting utom den hackade chokladen till en tjock smet. Häll över i en matlåda eller liknande, med ganska höga kanter och rör i chokladen. Ställ i kylen under tiden...

 

Cookie dough:
2 msk mandelmjöl/valfritt mjöl
1/2 skopa protein vassle (vanilj)
1-2 msk sukrin gold
Lite kanel, vaniljpulver, bakpulver & salt
Hackad choklad/chocolate chips
2 msk mandelsmör
1-2 msk mjölk ***

- Rör ihop allt torrt för sig.
Värm mjölk och mandelsmör i en liten burk i micron tills mjölken börjat koka, ca 30-40 sek.
Rör ihop detta till en tjock massa.
Häll över i bunken med torrt och jobba ihop till en deg.
Rulla små cookie dough bites.

***  beroende på protein pulver osv kan mer mjölk behöva användas men tillsätt då detta efter hand som du rör ihop degen, ha tålamod!
Den behöver jobbas med en del innan det går ihop. Så att använda för mkt mjölk kommer bara göra kladd av hela alltet!


- Rör försiktigt ner cookie dough i glassmeten och ställ in i frysen ca 1-2 timmar.
Rör om ca var 30:e minut så det "fryser jämt" i hela glassen.

KLART!

 

Kommentera

Publiceras ej