En tradition. 
En sådan sak alla har, på ett eller annat sätt. 

I några år nu har vi i alla fall haft att varje Halloween/höst bakar mamma och jag amerikansk pumpapaj
Hela idén var från första början min brors. Han umgicks väldigt mycket med en amerikansk familj som bodde här i vår lilla spöklantby när vi var små. 
Så han kom hem med recept och värsta kraven på mamma att nu skulle vi minsann gröpa pumpa, göra lykta och baka pumpa paj! 


Notera att vi inte innebar han, utan det innebar mig och mamma


Sagt och gjort.
Så blev det i alla fall pumpaeverything det året, och alla åren efter det, för vem vill inte gröpa ur en pumpa större än sitt eget huvud? 
Svära, slå och skälla över hur ful och omöjlig den är att skära "fina" ögon, mun och näsa ur? 
När pajen blir så god, och saltade rostade pumpakärnor är något som 'kommer alldeles gratis' med pumpan? 
Och lyktan som sagt, ful, sned och ving men det har jag med åren lärt mig är lite charmigt ändå. 

Man kan se att den är hemmagjord. Och det ger lite mer mys-känsla kan jag tycka!


Den äkta amerikanska pumpapajen är onyttig, som fan rent utsagt! 
Men god! 
Så god! 

Redan förra året var jag sugen på att göra en nyttigare variant. Men lat som jag kan vara kom jag aldrig någon vart med det. 
Nu däremot...

Let me present to you all; 


PROTEIN PUMPKIN PIE!

Även gluten, socker och mjölkfri, ja ni känner väll mig vid det här laget? 



Vi kan väll börja med hel*etet? 

Butternut pumpa är min personliga favorit att baka nyttiga gotte med.
Den smakar mer och bättre än vanlig pumpa! 

Krigs-hacka pumpan i mindre bitar, rosta i ugn på 175* i ca 50 minuter. 

Ta ut ur ugnen och skala den. 
Spara skalet, är hur gott som helst att ha i sallad, rosta till chips eller bara äta som det är. 
Det är i skalet all näring sitter remember? 

Nu tar du dina rostade och skalade pumpa bitar och kör i mixer till det är puré. 


Sätt ugnen på 180*c 

Jag använde elvisp till det här för att vispa för hand, det går, men är sjukt segt! 

Vispa ihop; 
425g pumpa puré
3dl osötad mandelmjölk
3 st/1dl äggvitor
2 skopor vanilj protein
1 tsk vanilj extrakt
1 msk pumpapajskrydda (köpt från iherb.com • men du kan också blanda egen själv!)
2 msk pulver stevia (från iherb.com - sånt "sötare än socker stevia") 
10 English Toffee Stevia droppar (iherb)


Vispa till klumpfritt, häll ner i en pajform, jag använde en av silikon, och ha inne i ugnen i 50-55 minuter. 

Ta ut och låt svalna lite innan du vänder upp och ner på formen, skär upp och käkar ihjäl er. 



Några riktigt bra tillbehör till denna paj är bland annat:
Sukrin melis
Vit choklad
Vanilj glass
Vanilj kvarg/pudding/visp

Jag gjorde tex egen protein vaniljglass och protein "vispgrädde" att ha bredvid. 
Smälte sockerfri vit choklad att "swirla" över och sedan pudra över lite sukrin melis till sist! 

Blev aldrig någon bild på det kalaset dock, man kan ju undra varför hm? 

Kommentera

Publiceras ej