(null)
 
High Protein, Soft Gingerbread Apple Cake 
 
Och helt klart en av de absolut bästa jäkla kakorna jag någonsin bakat! 
 
Sen jag bakade denna, för exakt sju dagar sedan om vi ska vara exakta, har jag gjort den tre gånger till. 
 
Varför har jag då bakat denna tre gånger om frågar ni er kanske? 
Inte det? 
Jamen då berättar jag varför ändå! 
 
 
Därför att den är så sjukt galet jäkla skit god perfekt och underbar och jag har seriöst ätit den en gång om dagen den senaste veckan! 
 
Jag får inte nog av den... 
 
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
 
Jag bakade den i brödform första gången. 
Vilket visade sig bli bra, men den behövde en större form, för i brödform blev det mer en kladdkaka á la mjuk pepparkaka/äppelkaka..? 
 
Så nä. 
Stor rund form. 
PERFEKTION! 
 
Äppelkaka är gott, mjuk pepparkaka är gott.
Och att kombinera dessa, kan nog ha varit något av det smartaste jag någonsin gjort.
Så jäkla lätt.
Och så in i bombens explosionersgott!
 
(null)
 
Recept...
 
60g fettreducerat kokosmjöl
150g äggvita
2 dl valfri mjölk (jag använde mig av Alpro Soja iKaffe)
Lite salt, en rätt rejäl nypa kör jag på
Bakpulver, 1-2 tsk
Sötning som mäter som socker: 4 tsk 
2 stora/300g fina äpplen (Pink Lady!!!) 
12g flagad mandel, eller hackad, pumpakärnor etc etc.
2 tsk pepparkakskrydda
 
Sätt ugnen på 175*C.
Rör ihop torrt i en bunke.
Tillsätt alla blöta ingredienser.
Elvispa ihop allt till en jämn smet.
Häll över i en silikonform (smord, bakpappersklädd etcetc). Mått; ca 20x20cm.
Skiva äpplen, tryck ner dem lite snyggt i hela kakan, strössla över mandelflarn/topping.
Baka mitt i ugnen ca 30-40 min.
 
Låt kakan svalna på galler.
 
** Ha ev ett silverpapper över efter 20-25 min, om kakan får för mycket färg (min nr.3 fick nämligen det...)
*** Kakan får gärna vara lite "kladdig" i mitten. Lite! 
Majoriteten av den ska vara fast. Rätt logiskt förmodar jag, men en här hade lite bråttom den ena gången och fick sig en rejäl äppel-kladdkaka. Dock jäkligt gott det med!
 
 
.
 
Näringsvärde för 1/8 bit:
150 kcal
3 gram fett
10 gram kolhydrater
16 gram protein

Kommentera

Publiceras ej