Mådde så bra igår! 

 

Haft två dagar bakom mig som varit fruktansvärda! Mått sämre än vad jag "vanligtvis gör" inte bara psykiskt utan även fysiskt! 

 

Kroppen har strejkat totalt! 🙁

Men igår mådde jag så jävla bra! 

Fått sova ut 2 nätter i rad. Lite svårt då jag har så svårt att varva ner på kvällen men fick fingrarna i några böcker som verkligen intresserar mig

 

(Surprise surprise: kost-och hälsa för både kropp & knopp, på engelska, vilket gör att även om jag är bra engelska måste anstränga mig lite mer än när jag läser på svenska, och det är sånna med "fria" kapitel så jag väljer själv ut vad jag vill läsa först och vad som intresserar mig mest, typ det där med tarmen, magen och alla bakterier, som den artikeln jag fick av dig? Fast väldigt mycket mer avancerad. SJUKT BRA!) 

 

Och har jag dem så har jag lättare varva ner. För jag "måste inte sträckläsa allt" för att förstå. Utan kan slå upp och läsa det jag vill veta för stunden. Sen är allting intressant men vissa ämnen är mer intressanta än andra. 

 

Insåg igår att det jag sysslar med (läser, skriver osv) är typ biologi, haha! 

BIOLOGI! 

Det var typ det enda ämnet jag fick ordentligt godkänt i när jag gick i högstadiet! 

Till och med min lärare (som annars inte var min bästa vän precis) berömde mig då. 

Minns det så väl för blev så glad när jag insåg att jag var faktiskt bra på något! 

Även om det var sjukt klurigt och ibland smått omöjligt att förstå haha. 

 

 

Och det kanske inte är 'brabra' att jag läser för mkt sånt (blir lätt triggad till att vända och vrida på minsta lilla vinkel och vända det till att jag behöver äta bättre/mindre, röra på mig mer, förlora MER i fett procent osv). MEN. Det är bra böcker. Och dem är liksom inriktade på mer "fakta" än dem jag annars brukar läsa som till stor del handlar om att du OCKSÅ ska bränna fett & gå ned i vikt inte BARA bli hälsosam och må bra. 

 

 

 

 

 

Det har stört mig ett bra tag... 

 

Att nästan alla hälsoböcker idag på ett eller annat sätt består till 1/4 av "bränn fett, gå ner i vikt-och/eller midjemått". 

 

 

 

Liksom vad med ren fakta? 

 

Alla BEHÖVER eller VILL kanske INTE läsa allt det där om viktnedgång och blablabla. 

Visst. 

Idag är alldeles för många överviktiga. Men vad med dem som är ohälsosamt underviktiga då? 

Dem som kanske redan har för mycket stirr i skallen om viktnedgång, fett och kalorier (nej du behöver inte ha en ätstörning för det)?

 

Idag är allt om fett/vikt och hälsa alldeles för ihopklumpat. 

Grejen är ju den att det är två HELT skilda saker! 

Viktnedgång är INTE alltid detsamma som hälsa! 

Hälsa är det som sitter både fysiskt och psykiskt. 

Vikt och fettprocent är ju något helt annat! 

Det är inte friskt att företag och även personliga tränare/kostrådgivare får sina klienter och kunder att tro att det hör ihop när det inte gör det! 

 

Är du nu väldigt överviktig och lever ohälsosamt, först DÅ är det relevant att ta och titta på både delarna. 

Men inte ens då ska man ta och plusa ihop dem. För det blir bara fel! 

 
    • Viktnedgång, låg vikt, smal och smärt, låg fett procent, mycket-eller bara synliga muskler, bra kost = hälsa. 
    • Övervikt-eller bara "lite för mycket" hull, den s.k skitmaten, etc = inte hälsosamt. 

Klart att det ovan stämmer! 

 

 

Men precis som att du kan ha en badass kropp som är så snygg att alla vill ha den/dig men sen må  S K I T  inombords. 

 

Kan du också vara överviktig men ändå mår bra psykiskt (även om övervikt fortfarande inte är bra för din fysiska prestation, leder, hjärta, tarmar och mm.).

 

Det ovan låter förmodligen helt fel i mångas öron. 

 

Ser man någon som är överviktig är det ofta tankar som "usch, hen kan ju inte må bra". Och nej, kanske inte helt 100% fysiskt, MEN vad med den personen på gymmet eller ute i löparspåret du ser varje dag med den perfekta (enligt dig eller andra) kroppen?
Hur vet du att hen mår 100% bra inombords? 

 

 

Jag har/är ju själv i den sitsen. 

Där jag fått/får komplimanger utav bara fan för min 'fysik' och prestation. Inte fan mår jag bra psykiskt för det? 

 

 

Det där med hälsa, över-och undervikt, kropp och knopp... 

 

Man ska tänka sig för minst en, gärna tio gånger innan man öppnar sin trut för mycket.

Det är faktiskt ganska svårt att säga exakt vad som är hälsa för ALLA! 

 

 

 

För ingenting är likadant för en som det är för en annan!  

Kommentera

Publiceras ej