vi kan ju börja med att på jobbet igår åt jag min första vita persika någonsin. utan att tänka på konsekvenserna som den lilla (sten) frukten skulle medföra, efter några minuter rann mina ögon och min hals svullnade och stack.
och den var egentligen inte ens värd det, för persikor över lag tycker jag inte smakar så "wow" artat, inte denna heller.
vilket fall som så väl hemma mötte jag upp J och lilla Molly och vi hade lite kvalitetstid innan jag fick ett ryck och ville baka äppelkaka. det är höst och här hemma har vi runt 5 kg äpple liggandes, så varför inte tänkte jag?
problemet är ju bara att mia olsen kan inte baka eller laga mat utan att typ bränna upp i alla fall halva köket.
fast denna gången gick det galant! och enligt försökskaninen J så var det helt klart ett VG+ på hela kakan. så glad jag blev. jag kan om jag vill typ. själv smakade jag inte, då det tog emot lite. men gick istället ner med en bit till min bror och hans familj och en rejäl bit till grannen som alltid är så snälla och låter oss invadera deras place.
och eftersom mamma äntligen köpt en riktigt mixer så fick jag den stora äran imorse att göra första försöket. innan har jag alltid fått köra med att mosa bär/frukt med en gaffel och sen blanda runt med yoghurt och mjölk för att få en smoothie, men nu ni! nu har jag också en av dessa gudsförgätna köksapparater!
så en hundprommis och frukost (bestående av: risifrutti och en hallon/vanilj/banan/mandel smoothie. som att ni inte kan se det hehe) senare sitter jag nu, mätt och belåten och väntar på J som ska behaga vakna.
för en gångsskull är jag morgonpigg, utan att behövt hälla i mig 1 liter kaffe. 

10 kommentarer

vonskareng

29 Sep 2012 13:17

pajen såg jättesmarrig ut! synd att du inte klarade av att smaka :( gottig frukost iaf! din blogg har åkt rakt in i "läslistan", att jag inte upptäckt din blogg tidigare... ajaa bättre sent än aldrig I guess ;)

tack för din superkommentar fö <3 värmde verkligen! styrkekramar till dig!

Svar: vartenda ord var sanning, så det är bra att du tog åt dig fina vännen!kämpa på du <3
Mia Olsen

Lissie

29 Sep 2012 18:13

Om det där är bränt, då skulle du se mina rostade mackor ;)

Svar: hihi, denna gången lyckades jag allt utan att bränna något ;D men mackor har jag också en tendens till att alltid bränna... *måste vara något fel på rosten*
Mia Olsen

Cecilia

30 Sep 2012 03:56

Sv: Haha, japp.. där kom inlägget ;) Så lite så! Förstår att du suktat efter det. Det är SÅ gott :) Hoppas det smakar :)

Tess

30 Sep 2012 09:08

mumsigt! :) vill också baka!

Cecilia

01 Oct 2012 05:05

Sv: Haha taaack. Tycker också jag har all anledning till att vara stolt ;)
Ska verkligen försöka att ha en toppenresa. Börjat bra so far :) Kram!!

vonskareng

01 Oct 2012 10:46

nu har jag slutat med laktulosen jag var tvungen att ta under större delen av sommaren, och kmr köra laktosfritt i ett litet tag för att se om det känns bättre (jag kmr lägga märke till det då eftersom att...ah, om magen börjar må bättre, då kmr jag märka det haha!).

tyvärr måste jag forts med purén i ett tag till för jag blir förstoppad annars, magen har liks ingen kraft än att arbeta på egen hand! dock är puré bättre än vanliga katrinplommon eftersom att det nästan inte är några fiber i det, vilket blir väldans mycket svårare för magen att jobba med! sedan är det ju så att det är sååå mycket värre att vara förstoppad än att bara ha massa luft i magen + typ magknip då o då. för då mår man ju illa också, och magen är tiotusen ggr mera svullen, dessutom går det inte att äta då för att man ständigt är "mätt"...

jag kmr försöka satsa på en sk "mag & tarm-kost", då unviker man mycket fibrer, plus tex de livsmedlen du nämnde :)) (och en massa annat haha såkalrt!)

Svar: jo.. jag vet hur det känns att vara förstoppad tack. det är ingen rolig historia.. okej, undrade mest lite. nyfikenhet mest tror jag hihi.

hoppas det blir bättre med (dig och) magen snart! <3
Mia Olsen

Anonym

01 Oct 2012 17:20

Går inte att kommentera inlägget över så skriver här. Det är ett stort steg du tar som vågar säga ut högt att det inte går att leva med sjukdomen. Jag tror på dig och hoppas verkligen att du tar dig igenom det här, du har kämpat så hårt och hållt dig vid liv såhär länge, det är din tur att leva, dags att släppa taget om tryggheten att vara sjuk. Hejar på dig! Massor av styrkekramar till dig

Svar: rörd. tusen tack!
Mia Olsen

Sandra

02 Oct 2012 14:39

sv: Din första kommentar gör absolut inget. Jag behöver ha nån som skriker lite på mig ibalnd. Ruska om mig liksom.

Jag skrev ett inlägg om varför jag fortfarande gör som jag gör, trots att jag vill bli frisk.
Men jag är nu i behandling och det går itne bara på en dag. Tyvärr..
Jag är itne redo till 100% men jag kämpar varje dag, även om det kanske inte verkar så i bloggen...

Svar: ja jag hittade det inlägget senare.. men blir bara så sjukt frustrerad och ledsen, när du liksom försöker eftersträva det där mellanrummet mellan låren osv. det är hemskt att läsa om, då jag själv vet hur det är att leva med det, och är så himla rädd att det ska spåra ur för dig..
för det blir lätt att man säger "nej mer än såhär går jag inte ner"
men sen ett tu tre så blir det mer ändå helt omedvetet.
aja. hoppas verkligen du får den hjälp du behöver så du kan bli helt frisk snart! <3
Mia Olsen

Rebecca

03 Oct 2012 11:44

Jag äter för det mesta något "gröt"aktigt. Är riktigt dålig på att variera ;) haha

Anonym

04 Oct 2012 16:58

sV:du är bäst min vän <3

kämpa min vän, såg senaste bilden på dig på instagram, du är så mager , blir så ledsen. kämpa kämpa

Svar: <3 kämpa du med! och tack för att du fortfarande orkar bry dig! <3
Mia Olsen

Kommentera

Publiceras ej