Har haft en riktigt dålig dag idag (och kvällen igår), psykiskt talat. Och såklart börjar tankarna mina genast skylla på det som åkt in genom munnen, allting är matens fel, jag borde inte äta, hade jag svält så hade dem här dåliga dagarna aldrig kommit.
Största skulden ligger såklart på de två bananerna jag ätit de här senaste fyra dagarna. Jepp, jag har ätit freaking banan!
Helt ärligt minns jag inte sist det hände, har varit så rädd så rädd så rädd för banan i minst 5 år att det inte går att beskriva. Fast jo, lika stor skräck som jag har för nötter.
 
Och så klart klandrar mina tankar endast det. Jag är tjock idag för att jag ätit 2 bananer på fyra dagar!
Det lite lustiga är bara att under tiden jag väl åt banan, var både tankarna och fetma-känslorna som bortblåsta. Jag tyckte till och med att det var gott, kan bero på att det var grön banan, annars är det inte gott!
Och det som är ännu mer lustigt är att bananerna gjorde ingenting, det hände ingenting. Jag blev inte svullen, bananerna försökte inte krypa upp genom halsen på mig, fick inte ångest-eller tjockiskänslor. Varken under tiden eller efter jag ätit det. Ingenting hände!
Jag rusade inte upp vikt, jag har snarare gått ner några hekto dessa fyra dagar. Alltså haha! Vad är det här?
Jag utmanar med ett utav mina största förbjudna livsmedel och vad händer? Jag går ner! Yey liksom..... *ironi*
 
Har i alla fall suttit och funderat lite grand på varför dessa tankarna nu helt plötsligt invaderar mig. Och varför jag har en dålig dag just idag. Och har istället kommit fram till att sedan lovet började så har mina mattider ruckats en hel del, någon timme senare här och där. Och hur mycket jag än försöker förneka det så är det jätte jobbigt och stressar mig något kopiöst!
Misstänker därför också min dåliga dag med dåliga tankar just idag. Men so what? Jag är ledig nu, och då ska man kunna ändra sina mattider lite hit och dit för att man är just ledig! Man har inga speciella tider att passa så man ska kunna vara och leva lite spontant!
Ironi igen. Jag är om något verkligen spontan! Förutom när det gäller maten då..
Sanselig Jul av Franciska Munck-Johansen
 
Och ovan ser ni lite bilder på en utav de vackraste jul böcker jag någonsin sett, och som snart är i min ägo. (norsk) Jul inspiration till tusen, åh vad jag längtar tills den ligger i mina händer. Kommer bevara den som om det vore diamanter!
 
Nu måste jag dock kila. Broderna kom nyss innanför dörren med yrvädret (amstaffen) Chilli, och snart är det middag. Jepp, ruckad middagstid.... *dåliga tankar igen*

8 kommentarer

matildus

29 Oct 2012 18:31

Jag tror stenhårt på rutiner när man är lite skör, oavsett vad det handlar om för problem i grunden. Själv var jag tvungen att skriva schema varje dag för ALLT jag skulle göra, och då ha vissa grejer som inföll exakt samma tid dag ut och dag in. Att äta varje mål vid en viss tid, gå upp vid samma tid och sen gå och lägga sig samma tid. Det låter så himla tråkigt och känns ju ännu värre, man vill ju kunna vara spontan och rolig som "alla andra" men det hjälpte verkligen.
Så ja, vad jag nog ville säga var egentligen att det inte är fel att hålla sig till vissa, i grund och botten sunda, vanor under tider då det svajar lite mer än vanligt. Det är i alla fall en grej jag fortfarande tar till för att vara snäll och underlätta för mig själv i stunder då jag vet att det annars är lätt att snubbla lite.
Glöm inte bort att du är stark! <3

Svar: åh du har så rätt! så länge inte "rutinerna" blir farliga för en själv. ska försöka få rätt på "min vardag" igen imorgon, i alla fall på dagen, sen blir det att ut och svira igen..
men är det lov så är det. man kan ju inte tacka nej... jag vill ju så himla mycket men samtidigt har jag en känsla av att jag på söndag kväll kommer ligga ihopkrupen till en boll under täcket och inte orka röra en fena.

men jag kämpar på! och hoppas du mår bra dina och tusen tack för dina otroligt vackra och hjälpande ord! du anar inte hur glad jag blir, det värmer så fruktansvärt mycket att du bryr dig! <3
Mia Olsen

Vonskareng

29 Oct 2012 20:23

Jag längtar efter att få kunna vara spontan med maten/tiderna...det går inte nu, jag blir hungrig FORT (baaaam typ), stressad om målen inte hamnar ungefär nästan exakt rätt... Och ja..antar att det blir bättre sen.


Massa hjärtan till dig! du ser! Inge hände efter du ätit dem - ondtankarna blev kanske starkare men..du klarar detta!!!

evelina

30 Oct 2012 08:58

Åh, banan som är så gott! Jag äter 1-2 om dagen! Innan var det också ett förbjudet livsmedel för mig, men inte längre. Tänk så mycket kalium de innehåller! Bananer är bra för mycket annat också. Så ät på vännen min. <3

evelina

30 Oct 2012 08:58

Åh, banan som är så gott! Jag äter 1-2 om dagen! Innan var det också ett förbjudet livsmedel för mig, men inte längre. Tänk så mycket kalium de innehåller! Bananer är bra för mycket annat också. Så ät på vännen min. <3

Svar: Det är ju så himla gott! Håller helt med dig, riktiga vitaminbomber ändå! Nyttiga sådana faktiskt! Åh ska nog ha det på gröten i morgon trots allt. <3
Mia Olsen

Sandra

30 Oct 2012 21:30

Åååå så fina bilder! Och bra där led bananerna!

Svar: hahaha precis :D
Mia Olsen

vonskareng

01 Nov 2012 00:02

haha jag vet; té är det! fast just nu funkar min mage normalt iaf (har faktiskt aldrig blivit påverkad av té...), dricker té ytterst sällan ifs(tkr inte det är så gott), bara en kopp kaffe per dag typ. :) kmr inte lägga av med plommonpurén helt på en gång! så får vi se om iberogast funkar, har inga superförhoppningar direkt.. men pappar mår tydligen bra nu så ah... vi får se haha! vore så skönt att slippa handla hem purén (vilket verkligen funkar för mig!! men fortf... jobbigt att släpa dessutom!)

Helene

01 Nov 2012 20:15

Vad bra att du över dig på att ändra dina mattider! Jag äter inte på några fasta tider längre, vilket är jätteskönt. Dock blir jag fortfarande stressad/nervös/upprörd om t.ex. frukosten bvlir vääldigt mycket försenad. Gillar att starta frukostten mellan 6-8, men däefter känns det jobbigt...

Svar: Ja alltså jag har ju inte exakta prick tider på mina måltider. Men inom 2 timmars gräns har jag iaf. Typ frukost senast 10, lunch senast 2, middag senast 6, osv.
Fast har fått rucka en hel del som sagt fortfarande ;/ och det har ju visat sig i ett alldels för snål intag.. så jobbigt. när ska man lära sig liksom?

Låter iaf skönt att du kan äta lite mer fritt nu. <3 kram på dig.
Mia Olsen

Mikis

02 Nov 2012 10:12

Åh, vad bra med bananinsikten :)
Vilka vackra julbilder. Längtar som en tok!

Kommentera

Publiceras ej