Hej! Jag har en fråga som jag hoppas att du kan hjälpa mig med, jag har en vän som har haft ätstörningar för ungefär 3 år sedan, då kände jag inte henne men det gör jag idag. Nu den senaste tiden har jag märkt att det har kommit tillbaka, hon äter lite, tagit bort alla kolhydrater och tränar sjukt mycket. Samtidigt som hon bryter ihop då och då, oftast på helger när vi är ute. Jag har ingen aning om vad jag ska göra! Hur var det när du blev sjuk, reagerade dina vänner och sa dom någonting till dig? Jag vet inte om jag ska ta upp det med henne eller ringa hennes föräldrar. Hur hade du velat? Tacksam för svar, du har en grym blogg! Kram

Hej Lollo,

När det gäller sådant som en ätstörning gäller det att ta det på absolut största allvar! När jag började rasa i vikt kommenterade både mina vänner, lärare mm. det ganska mycket, men det triggade mig bara att gå ner ännu mer. Och när mina närmaste vänner började prata med mig om det, ja alltså dem försökte många gånger. Men jag (och detta gäller i princip ALLA som besitter någon form utav ätstörning) var ju så jäkla inriktad på att “jag skulle bara gå ner lite till, det är inget farligt”. Med andra ord lyssnar oftast inte en ätstörd ens på sina närmaste under den tiden. Visst kan hen kanske höra men hen lyssnar inte.

Jag tycker självklart att du ska ta upp det med henne, så fort som det bara går. Se vad hon har att säga om det, och blir det ingen förändring, då har du inte mycket till val. Gå till hennes föräldrar, för en ätstörning är ingen lek, det handlar seriöst om liv och död.
Du vill henne bara hennes eget bästa och även om hon inte kan se det just nu, och förmodligen kommer bli arg (eller liknande) på dig en period, så ju tidigare ni stoppar hennes nya “svält-och övertränings- negativa spiral” ju snabbare och större chans kan det finnas för henne att få sitt liv tillbaka igen! 

Var aldrig rädd för att ställa er upp mot en ätstörd, DEM VET TYVÄRR INTE SITT BÄSTA för fem öre när det gäller maten, vikten och hälsan överhuvudtaget när dem är i svält. 
Dem är otroligt, grymt duktiga på att manipulera och luras för att få folk att “vara på deras sida”, få er att tro att dem försöker äta/gå upp i vikt/träna normalt, men sanningen är den att dem bara ljuger.
En ätstörd ljuger så fort hen får chansen till det, problemet är bara att det leder bara denna person till sin egen död om den inte får hjälp.

Och tusen tack för dina fina ord, det gör mig glad. Hoppas verkligen att detta löser sig med din vän. Önskar både dig och hon ett stort lycka till!

6 kommentarer

Johanna

25 Nov 2012 11:55

Sv: Hej Mia!

Du kan inte jämföra dig med en person som är frisk, du får absolut inte röra dig lika mkt som jag gör i dagsläget. Kram <3

Anonym

26 Nov 2012 00:06

Så himla bra svar.

Johanna

26 Nov 2012 16:40

Sv: jag tränar nog mer än många andra i min ålder men jag har alltid älskat att träna och gjort det sen jag var sex år på elitnivå på innebandyn tillexempel.
Nej Mia.. du ska absolut inte träna varje dag, du borde inte träna alls.. Din läkare kan inte tycka att du ska träna alls? Kram!

Svar: nja, någon powerwalk då och då är i princip vad jag gör.sen dans 2gg/v och skolgympa 1gg/v är det enda. men det känns så lite. vill liksom gymma. :(
men ja, fattar att jag måste vänta.
vill liksom inte bryta ner kroppen mer än vad som redan är gjort!
kramar på dig fina! <3
Mia Olsen

Johanna

26 Nov 2012 18:30

Sv: haha, känns konstigt när folk säger att även jag har dialekt.. Jag tänker alltid att jag är ju från stockholm och vi är den enda stan i sverige som inte har dialekt haha, men jag har ju lika mkt dialekt som alla andra ;)

Jadu, det kanske vi kan ordna! Ska prata med isa haha :) Kul att du gillade det! Kram <3

Johanna

28 Nov 2012 17:12

Sv: åå mia.. Du är alltid så gullig! Hur är allt med dig i nuläget? Kram!

Ina

28 Nov 2012 20:18

Oj, den där bilden känner jag ju igen!

Svar: hittade den på tumblr.. men sen lade internet av och därmed fick jag inte med källan. men om det är din bild så kan jag bara skriva det med det samma! :)
Mia Olsen

Kommentera

Publiceras ej