magkatarr. svullen. uppblåst. smärtor. kramper. hård. lös. etcetera.
ni känner säkert igen er i det några av er i alla fall? annars är jag den ända här med en mage som är lite "egen".
i alla fall tänkte jag skriva upp några saker jag brukar ta till när min mage är bråkig. om inte för er skull, så för min egen!
  • Verum yoghurtar och fil
innehåller probiotisk bakterie kultur. om någon nu lyckats missa det? dem söta små vita gubbarna som alltid pryder förpackningen. dessa yoghurtarna (som också finns i laktosfria) är inte bara goda, utan de hjälper (väldigt oftast nästan alltid) min mage att bli lugn. som igår tex åt två portioner Verum innan jag gick och lade mig och dagen efter.. bättre mage. älskar dem! finns i så himla många goda smaker också.
  • Blötlagda psylliumfrö
detta vill jag inte uttala mig om alldeles för mycket då de inte precis "hjälper" mot magproblem i sig. men de hjälper tarmen och magen att jobba lite bättre, om de fått svälla i vatten/yoghurt/osv först!
jag brukar ta 1 msk hela psylliumfrö blanda i 1 dl vatten och låta stå över natten sen äta dem med fil eller i gröt dagen efter.
  • Kanel
ja, lite kanel kan faktiskt göra underverk ibland. dock inte i för stor mängd. då denna lilla (underbara) krydda har en tendens till att ge leverproblem.
  • Lite vardaglig rörelse
lite rörelse kan också göra susen för att få magen att jobba lite bättre. dock inte för mycket, glöm inte att äta ordentligt annars kommer promenader osv inte att vara bra någonstans!
(själv är jag en aktiv person. har alltid varit. "när du var liten varken gick eller kröp du, det första du gjorde var att springa!" är vad jag ofta får höra av min familj. och sådan har jag alltid varit. det är sällan jag sitter inomhus en hel dag. jag mår seriöst psykiskt dåligt om jag inte får lov att komma ut och gå mina promenader.)
  • Fett
fett smörjer tarmen = välfungerande tarm och mage, håller igång inte bara magen utan också hela kroppen. bland annat även hjärnan som till största del består av fett. det är livsviktigt! skippa aldrig ex smöret, såsen eller dressingen i maten. aldrig.

tack vare svälten och anorexin, till största del, har jag sedan en tid tillbaka satt mig i magkatarr träsket och även gett migsjälv ett antal problem (med livsmedel) på halsen.
.
* soja (mjölk, yoghurt, glass osv)
* syrade frukter (citrusfrukter, äpple osv) - och drycker (energidrycker, många juicer)
* lightprodukter (allting med asesulfat, aspartam i för stora mängder och speciellt stevia gör så min mage sparkar totalt bakut)
* sötsaker, kakor, bakverk
* kolsyra (kul att behöva vänja sig vid att dricka avslagna läskedrycker och cider..)
.
sedan att jag dragits med min laktosintolerans sedan jag var nyfödd är väll ingen nyhet heller. plus lakto-ovo-vegetarian sedan ca 5 år tillbaka.
nu tror ni säkert att jag knappt äter någonting alls. men jodå. kakor, glass, choklad och läsk i all ära, det enda negativa är att jag får ofta lida i flera timmar efter bara ha ätit lite av det. tråkigt men sant. men vill man äta fint får man lida pin! eller något.
vad som inte bör förtäras vid magkatarr:
kaffe, alkohol, stark mat, tobak, sötsaker..
det enda jag vill förtära just nu är:
kaffe, alkohol, stark mat, tobak, sötsaker...

7 kommentarer

Olivia

29 Apr 2012 09:30

Så fin blogg, så bra att du skriver öppet om din sjukdom, hoppas verkligen du ska få må bättre!

jen

29 Apr 2012 21:35

usch. Dumma sjukdom! hur går det för dig nu?

Ina

29 Apr 2012 22:57

Åh, du är för snäll!



Känner igen mig totalt förresten. Även om min mage har blivit mycket bättre så flippar den ur totalt ibland och et värsta är att jag inte kan se något mönster, så jag får liksom gå runt och hålla tummarna.

Olivia

30 Apr 2012 13:11

SV: Så bra att du blev glad av kommentaren!:) Tack, du är också jättesöt!:)



Händer det något speciellt ikväll, på Valborg?

stina

30 Apr 2012 19:27

skulle du kunna tipsa vilka av verum som är godast? är själv laktosintollerant och har väldigt mycket problem med magen pga svälten.. så skulle va super snällt! kram

Saga

02 May 2012 19:27

Alltså detta magkatarrsskit. Döden totalt. Jag knarkar omeprazol och dricker proviva jordgubb, rätt ok, men ibland blir det ändå kaos och kalabalik och jag ligger och mest dör. Hm, najs isn't it?



SV: ...Och dom säger att detta laktosfria är överskattat. Och jag svarar fuck off era jävlar och kom själv och försök leva med denna äckel-allergi!



Kram förresten. Kände nu såhär efterskrivet att jag låter väldigt bitter och aggressiv. Så. Vi kryddar med lite kärlek och välkommen åter!

Joëlle

02 May 2012 19:43

sv; åh tack :D

Kommentera

Publiceras ej