Januari
Började dygna på de mest korkade tider, dvs helgerna och vardagarna. Vikten började sakta men säkert gå ner igen och jag började äta sämre än vad jag gjorde innan (ni som läst min blogg ett längre tag vet att mina "matproblem" har varat längre än bara "några år"). Vilket resulterade i att det blev ett jävla liv hemma, värre än vanligt då alltså.
Men försökte leva så normalt som möjligt ändå, var ute med kompisar, drack, festade och lite sådär.


.
Februari
Det var fortfarande snö, jag var glad. Mina ångest attacker började komma tillbaka vilket gjorde att jag åt ännu sämre(kan man ens äta mindre än vad jag gjorde på den tiden?).
Började dra mig undan mer och mer från folk och "omvärlden".

.
Mars
Började dricka en massor av te. Fyllde 17 år. Började shoppa lite för mycket och smått onödiga saker också. Åt(vegetarisk) Sushi för första gången och älskade det!
Började må lite bättre, och åt liiite bättre. Men var fortfarande väldigt "ensamvarg" aktig av mig. Blev också dunder förkyld då både minusgrader och snö sätter sina spår.

.
April
Mina tankar började gå helt överstyr och jag såg ut som ett benrangel, "mådde bra i huvudet" om man kan säga så. Var glad osv när jag var ute med kompisar på dagarna. Men om kvällarna/nätterna låste jag oftast in mig på mitt rum med datan, många koppar te och musiken som enda sällskap och mådde inte helt hundra.
Fortsatte shoppa som en idiot, kanske för att det gav mig en kick (det också...) att vandra runt med nya saker i en snygg påse och veta att det är mitt nu.

.
Maj
En fin vän gick bort... Jag åt i princip ingenting längre och låg på BMI 11.7 (normal BMI ligger runt en 18-19?). Det var ett under att jag fortfarande var vid liv, och orkade vara ute och gå och prata varje dag.
Hade en mysig utflykt med klassen i Lund, där jag började prata lite mer med fina Camilla. Några dagar efter det blev jag inlagd...

.
Juni
Behandlingsavdelningen jag var inlagd på stängde över sommaren, nästan alla blev utskrivna, förutom jag.
Jag blev flyttad till en akutavdelning, som jag hatade mer än behandlingsavdelning (är det ens möjligt?). Vädret blev kvavt och klibbigt. Jag jävlades och bråkade både med mig själv, personalen och mamma. Smyg rökte där man inte fick röka, skrek, kallade dem alla möjliga "fina" ord, fick ångestattacker titt som tätt, sprang runt i korridorerna och smygtränade allt vad jag kunde.
Fick några få permissioner som gick förvånansvärt bra!
Började också pärla med glaspärlor som en idiot, läsa och pyssla en massor, för att få tiden att gå antar jag.


.
Juli
Vikten började gå neråt igen, så dem satte in 2 näringsdrycker utöver all mat på mitt schema. Hade perm och träffade några fina människor igen!
Fikade (en smoothie, om det räknas?) för första gången i hela mitt liv på Espresso house med mamma, shoppade lite nya sommar kläder och skor och blev med HTC Wildfire.
Mamma skrev ut mig (för tidigt), dels för att jag bara blev sämre inne på akuten och dels för att hon ville ha med mig till Bornholm/Danmark i tre veckor.
Vi åkte till Bornholm, jag började leva lite igen. Fick träffa alla underbara människor igen som jag inte hade sett på ett helt år. Drack, solade, shoppade, levde lite och skrattade lite de första två veckorna.
Med både matschema och näringsdrycker som fiender..


.
Augusti
(Här är för övrigt den månad då jag egentligen skulle dött om jag inte blivit inlagd/fått hjälp)
Vädret gjorde en tvärvändning, det bara regnade hela tiden, och folket åkte så småning om hem allihop. Så sista veckan var svin tråkig i Danmark!
Kom hem till Sverige, vikten hade stått still i mer än en månad, åkte på ÄS möten en gång i veckan. Vikten bråkade, och det gjorde jag också.
Jag mådde väldigt dåligt, hatade mig själv och allt som kom i min väg. Överdoserade Theralen för att jag ville sova igenom mitt liv typ.
Denna månad var ett rent helvete!

.
September
Gick ner i vikt, mådde dåligt och ville verkligen dö.
Började shoppa för att dämpa min "depression" eller vad man nu kan kalla det, dödsångest var det i alla fall!
Fyllde mitt förråd på rummet med doftljus och väntade in hösten.
.
Oktober
Fick några få dagar denna månad då jag mådde hyfsat bra. Smakade för första gången på överlänge glass igen, en Ben & Jerry till och med (istället för 2 ND). Fortsatte min "shopping-terapi". Det blev Halloween, vi köpte pumpa och gjorde Jack Ò Lantern och pumpa paj, som jag vågade smaka!!
Mamma och jag åkte ut och åt och shoppade en del. Började sakta må lite bättre och sluta med överdoseringen av Theralen. Slängde min HTC Wildfire åt pipan och blev med iPhone istället. Ångrar inte en sekund!
Vikten gick upp lite, men allting var fortfarande inte helt Ok!


.
November
Och här började det hända grejer, började praktiken, älskade stället och stormtrivdes. Fick noja på koppar, så både köpte och fick en hel del fina att dricka ur!
Åkte ut nästan varje helg och hittade på saker, upptäckte att jag fortfarande var den där galna personen som jag var innan, vilket gjorde mig ännu mer pepp på att få leva.
Det blev första advent och jag började få den där plirande julkänslan som jag får varje år!
Men blev samtidigt orolig, för all mat och grejer som kommer med julen.

.
December
Började träna inför lucian jag skulle gå tillsammans med några andra tjejer. Och gick också tre lucia tåg. Började baka, koka och laga en massa juliga saker.
Började våga äta och njuta av matens smaker igen.
Tex åt jag bara ett sorts bröd förut, bara ett sorts pålägg osv.
Bytade ut och började exprimentera hej vilt med pålägg och grejer, slutade mäta upp min mat nästan helt och kände lite frihet.
Stack ut och gick med hundarna och njöt av att orka röra på mig. Drack min första Chai latte och vågade smaka (nästan) allt gott som kokades/bakades här hemma.
Fick en liten svacka, men sedan den har det mesta bara flytit på och måendet blivit bättre!
Klippte mig, klädde gran också blev det julafton. Hela familjen kom vilket jag fasat för, med det visade sig bli riktigt bra och underbart!
På julaftons kvällen/natten stack jag ut och drack med grabbarna och träffade en gammal vän igen.
Ja, med andra ord, så har December varit den månad då jag mått som bäst hela detta året!
Och jag kan helt ärligt säga att jag är bokstavligt talat livrädd för vilka utmaningar 2012 kommer medföra. Men jag hoppas att jag kommer ha styrkan nog att klara av dem, och ta ytterligare några steg mot friheten och bli frisk!
(Så frisk man kan bli när man har varit sjuk i x antal år.)
Hoppas ni alla som läser det här och alla andra också för den delen, får ett riktigt jävla bra 2012. Nya krafter att kämpa med och att leva sitt liv fullt ut med!
Gott nytt år och god fortsättning eller vad det nu är man säger! :)

43 kommentarer

Elin

30 Dec 2011 00:34

Det var så jävla hemsk att se dig när du kom till malmö, den avmagrade kroppen och hur din personlighet VAR då, eller anorexins personlighet var....det var så hemskt att se. men det som glädjer mig är att du blivit bättre, så jävla stolt över dig, och såååå stark hjärtat ! fortsätt kämpa så kommer du fixa detta, jag tror på dig ! <3

bekah

30 Dec 2011 01:33

nydelige bilder!

alicia

30 Dec 2011 02:58

lilla vännen, hur är det D: <3?

linnea

30 Dec 2011 07:57

Du är stark och har gjort så stora framsteg! Jag tror på dig. Vi ser till att 2012 blir ett bättre år, ett år då friskheten dominerar och inte anorexin!

Josefine

30 Dec 2011 08:30

Du är så stark som trots ett så hemskt jobbigt år nu har lyckats börja vända på det hela! 2012 kommer vara ditt år, inte anorexins. Jag tror på dig fina du, du klarar det, det vet jag! Gott nytt år på dig<3

Elin

30 Dec 2011 10:24

sv: det är så svårt att inse att allting är anorexins fel, när det är jag själv som orsaker det, förstår du vad jag menar ? <3



ushja, det är så jäkla jobbigt, vet snart inte vad man ska försöka, har försökt allting. Du är stark tjejen, är glad att jag har dig. det är bra att du börjat släppa lite på kontrollen, för ärligt, det är inte kul att ha stenkoll på allting när det gäller mat, ellehur ?

Elin

30 Dec 2011 10:26

sv: VI SKA BLI 100% FRISKA; 99.999 iallfall.. !



detsamma , vi får stötta varandra ! <3

[kampen tillbaka]

30 Dec 2011 10:53

låter som ett jobbigt år :( men skönt att det börjar bli bättre!

huvudsaken är att man försöker och inte ger upp.

Du kom in på beh.avd efter när jag blev utskriven ungefär ju.

håller tummarna för dig tjejen,kämpa på ! kram

elin

30 Dec 2011 14:10

Sv: Ja, men det var väl antagligen min tur då jag inte varit sjuk på ett väldigt bra tag :O <3

hur mår du annars då? :)

Zaga

30 Dec 2011 14:31

Hej!



Vad fin blogg du har! :)

Anonym

30 Dec 2011 16:03

hej, jag har frågestund på min blogg im du vill kan du slänga in en fråga!

Johanna

30 Dec 2011 17:58

December låter faktiskt mycket bra för att ha mått så dåligt som du innan. Det var verkligen ett mirakel att du överlevde ett BMI på 11.7, helt sinnessjukt, det måste ha varit ett rent helvete för dig!



Jag tror på dig, och vi kämpar vidare in i 2012 nu för fulla muggar! Fortsätt byta ut livsmedel och våga mer <3

Mini

30 Dec 2011 18:02

Jätte fina bilder :)

ellen

30 Dec 2011 18:27

herregud vilken kämpe du är, helt sjukt! <3

Sandra

30 Dec 2011 18:51

MIA!! DU ÄR GRYM!

BÄST :) glöm inte de!

emma

30 Dec 2011 18:54

Tjoho!

Var med och tävla om en valfri topp inne på min blogg. Det enda du behöver göra är att kommentera inlägget!

http://emzaans.blogg.se/2011/december/tavling-vinn-valfri-topp.html

JohannaDay

30 Dec 2011 19:18

Gott nytt år på dej :) Fin blogg! Lust att följas på bloglovin? lägger till dig iallafall på direkten ♥

hanna skattberg

30 Dec 2011 19:45

ta gärna en titt in på min blogg

:D

» KAROLINA - USA 12/13

30 Dec 2011 20:01

sv: HAHA nice att det i alla fall finns någon som älskar UGGs lika mycket som jag! Känns som att alla tycker att dem är asfula osv. osv. x_x .....De som är så sötaaaa :') Fina julklappar du fick också c: Visste du inte att TVD fanns på bok???? o: Menar du de böckerna som jag fick eller orginalböckerna? Det finns nämligen Vampire Diaries som själva tvserien är baserad på fast det är inte alls likt. Nästan en helt annan story. Men however, de två första böckerna finns på svenska där. Men de som jag läser nu är en ny bokserie som är mer baserad på tvserien och utspelar sig 1864, men de finns inte på svenska vad jag vet eftersom de är så nya :) Haha nu blev det värsta utläggningen här, vet inte varför jag alltid skriver så mycket såfort någon frågar eller skriver om TVD-relaterat! x_x

cecilia

30 Dec 2011 20:17

Jag beundrar dig, du är så jäkla stark! Ge aldrig upp, finaste du och vad skönt att du är på rätt väg! ♥

Linda

30 Dec 2011 20:48

fin du är och stark! du verkar ha haft ett mycket kämpigt år! beundrar dig! :)



Matilda

30 Dec 2011 21:21

SV: Tack så jättemycket :) Precis, tyckte du fick jättefina julklappar! To be honest: Jag är ganska så bortskäkmd, haha.

Anna T

30 Dec 2011 21:40

Jättefint inlägg! Du är verkligen stark och det var fint att du var modig och delade med dig av din historia!

Hoppas du får ett fantastiskt 2012

Rebecka'

30 Dec 2011 22:13

Hej, hur är det?



& GOTT NYTT ÅR! Hoppas att du får en bra dag/natt. Kram

michelle

30 Dec 2011 22:43

Aww.. älskar Iphone 4 bilder !

besök gärna min blogg

Joëlle

31 Dec 2011 00:04

Sv; Ahw :)) Gott nytt år fina du ! Ditt år ser ut att ha varit kämpigt.. Hoppas att 2012 blir ett jättebra år för dig ! Kram kram

ellen

31 Dec 2011 10:14

sv: ja, tårar.. det är alldeles för jobbigt nu :(

Julia

31 Dec 2011 12:48

Vill du bli månadens blogg januari 2012 hos mig? Kommentera bara detta inlägget så har du chans att synas i min meny under hela januari! (http://noordstrom.blogg.se/2011/december/utkast-dec-30-2011-1.html#comment)



Kram!

elin

31 Dec 2011 13:11

Sv: Härligt att höra! Du verkar gilla vintern! :)

Det är sådär med mig, är sjuk plus lite annat inblandat :(

jag blir nog bara hemma idag på nyår då jag är sjuk som sagt :( själv då?

KRAM! <3

Jennifer

31 Dec 2011 21:59

Sv: Nej, sådant klarar jag inte av. Vad gör du ikväll?

» KAROLINA - USA 12/13

01 Jan 2012 14:57

sv: haha right! vill helst ha en helt ny garderob.... skulle sitta fint!!! ;_;

» KAROLINA - USA 12/13

01 Jan 2012 15:03

sv2: Ah, men då läser du nog Vampire Diaries utan "The", haha ;) Men det konstiga är att serien är baserad på dom böckerna, men dom har ju gjort om precis allting! Elena är ju knappast blond och blåögd och har en lillasyster osv osv.... Hörde att fans hade klagat på det i början, men sedan la det sig för att nina spelade rollen så bra :). Yesbox, det har kommit nya böcker som heter "Stefan's diaries" och det är ur hans perspektiv från 1864 när Katherine kommer till dem du vet? :) Sedan så handlar det typ om deras liv efter det men jag har bara hunnit läsa första boken! De finns på bokus, bokia och sånt, sedan hade tydligen mina föräldrar hittat dem i nån bokhandel som heter "En annan bokhandel" haha ;D Vet inte om den finns någon annanstans än i skärholmen i sthlm! Nu skrev jag sådär långt igen ;)

Anna

01 Jan 2012 21:43

Du har fel :P Ett hälsosamt BMI ligger mellan ca 18-24 :)

felicia-

02 Jan 2012 20:20

verkar som du hade en bra år trots dina ätstörningar men du har kämpat på jäkligt bra för att komma tillbaka! LYCKA TILL!!

kram

Lena

04 Jan 2012 20:28

Kan du berätta lång eller kortfattat om hur det var när du var inlagd? Vad du fick göra, äta, om du fick prata med någon och om vad, om det hjälpte dig? Jag riskerar att bli inlagd och jag har ingen aning om vad som väntar mig

therese

04 Jan 2012 21:21

Åh, jag är så glad för din skull att saker och ting har blivit bättre, och jag hoppas att 2012 bara kommer att hjälpa dig, att du inte kommer må dåligt, att du kommer få ett bra år helt enkelt. Du är en stark tjej, och jag beundrar dig för all styrka du har.

Kram! ♥

Fanny

06 Jan 2012 12:17

Glad att December var en sån bra månad för dig, har inte läst din blogg fören nu och det här är första inlägget jag läser. Men du är fruktansvärt stark =) Önskar dig lycka till och hoppas på att allting går bra för dig!

Kram.

Anna

07 Jan 2012 21:39

Vilken resa! :) Du är verkligen sjukt stark som har lyckats komma så långt under ett och samma år! Du har verkligen hittat livsgnistan igen <3 Fina du!

Anna

07 Jan 2012 21:39

Vilken resa! :) Du är verkligen sjukt stark som har lyckats komma så långt under ett och samma år! Du har verkligen hittat livsgnistan igen <3 Fina du!

Anna

07 Jan 2012 21:39

Vilken resa! :) Du är verkligen sjukt stark som har lyckats komma så långt under ett och samma år! Du har verkligen hittat livsgnistan igen <3 Fina du!

Anna

07 Jan 2012 21:39

Vilken resa! :) Du är verkligen sjukt stark som har lyckats komma så långt under ett och samma år! Du har verkligen hittat livsgnistan igen <3 Fina du!

clara

08 Jan 2012 16:21

åh, du är så stark. Håller tummarna för att ditt tvåtusentolv kommer bli så underbart! jag är säker på att det kommer bli det också. Gå in med rätt attityd, nu kommer allt bara gå uppåt! Jag tror på dig finis.

Josie.

08 Jan 2012 23:16

Din resa inspirerar mig. Jag är i samma situation som du var i, och mitt år såg ungefär likadant ut som ditt. Sjukhus, viktnedgång, ångest. Lever just nu i en lögn där jag har större kläder på mig för att se större ut (allvarligt, folk är så naiva) och låtsas att allt är bra. Men ditt inlägg, nej din blogg, gör att jag hoppas på att jag kanske inte kommer behöva låtsas så länge till. Tack, tack så hemskt mycket.

Kommentera

Publiceras ej