Proteinrika "kanelbullar" Recept:
Ca 10 st

2 skopor proteinpulver, 1:1 vassle och kasein (jag tog en skopa med vaniljsmak och en med choklad)
1 dl mandelmjöl
1/2 dl tapioca mjöl + lite extra till utbakning
1/2 havremjöl
1/2 dl Lindahls Stracciatella-eller vaniljkvarg 
1 msk linfrömjöl
1 ägg
1 tsk bikarbonat
1 msk kakao
Ca 1/2 dl sukrin gold


Fyllning:
Body Science Peanut Butter Chocolate Swirl, ett jäkligt generöst lager, cirka 200g...

(**eller valfri fyllning, typ proteinella, vit choklad eller vanlig, duo swirl hade kanske också varit najs? men helst ska det ju vara jordnötssmör-någonting, och choklad... Choco Pb liksom..?)

 

 
 

Sätt ugnen på 175*C.

Blanda alla torra ingredienser i en separat bunke.
I en annan, vispar du ihop ägg och kvarg
Rör ihop kvarg och ägg-mos med det torra till en jämn smet.
Mjöla dina händer lätt och jobba ihop degen till en enda klump och lägg på mjölat bakplåtspapper (eller silikonmatta om du äger en sådan).
Kavla ut degen som du hade gjort med en "vanlig kanelbulle deg", mjöla mer efter behov, kan bli lite kladdigt och väldigt drygt annars.


(** Jag delade upp degen i 2 mindre klumpar och gjorde detta i omgångar då min lilla kokvrå inte erbjuder sådär jätte stor yta att kavla och baka på. Men hur ni väljer att kavla ut-och rulla ihop er deg, spelar ingen som helst roll för slutresultatet.
*** Jag valde också att inte rulla ut min deg sådär superduper tunt, av den enkla anledningen att jag tycker bättre om lite "maffigare" bulls.)

 

Bred på din fyllning och rulla ihop hela degen till en lång (eller två) rulle, och lägg i kylen en 30 minuter så den sätter sig lite innan du skär den i bitar.
Skär sedan i cirka 10 bullar.
Placera i muffinsformar eller direkt på bakplåtspapper och baka i cirka 9-11 minuter, håll ett litet öga på dem, baktiden kan variera beroende på storlek osv, och gud förbjude om dem blir överbakade/torra eller ännu värre; brända...

Ta ut dina bullar och låt svalna en 5 minuter-ish innan du lossar dem och käkar!

 

 
 
Ett tips är väll ändå att äta dem sådär på direkten ihop med en klick vaniljglass… Eller typ Lohilo Chocolate Peanut Butter Crunch kan jag tänka mig hade passat utmärkt till dessa!

Och hackade saltade jordnötter på det, äh vafan, baaaara fantasin sätter gränser!

Näringsvärde för 1/10 kanelbulle u.fyllning:

93 kcal 5F 5K 8P 
- 0,5g mättat fett 1g socker - 2g fiber

**Fyllningen räknar jag inte med ovan mest för att den är valfri, som i "ta vad du vill ha-valfri" inte "skit i den-valfri"(!!!), så tänkte att näringsvärdet ändå kommer variera väldigt mycket beroende på vad du väljer att ha i.
Själva bas-makros har ni ovan, så är det bara att addera er fyllnings näringsvärde efter hand.

Kanske inte alla vill ha en gainer-protein-bulle på sådär 200 kcal 13F 11K 12P ;)
Eller...?



Kommentera

Publiceras ej