En sjukt enkel kaka, som tydligen också är sjukt god! 
Rekord att något ätbart tagit slut så fort på jobb som denna. 
En knapp timme sen var fatet länsat på varenda smula, bokstavligttalat. 
Och jag fick en jäkla massa positiv feedback på denna, glad Mia här! 
 
Och jag som vankade runder halva dagen innan och störde mig på exakt allt "jag hade gjort fel i detta lilla experiment, som skulle komma att förstöra kakan"
 
Förstöra? 
Ja... Om vi snackar om att förstöra för de stackars Viktväktarnas psyke på jobb, så visst. 
 
Men kakan var där inget förstört med. 
En bättre kaka än denna var det nog längesedan jag slängde ihop! 
 
 
 
Till receptet då! 
 
Till kakan:
2 stora/Large ägg
2 dl sötströ som mäter som socker
6 små eller 3-4 stora, väldigt mogna bananer 
1,5 tsk bakpulver 
1 stor tsk vaniljpulver
 
"Fyllning":
1 platta Nicks sockerfri mjölkchoklad á 75g
4 st Nicks sockerfria "Bounty"/Coconut bar
 
Dekoration:
1 banan till(!)
Kanel
 
 
To do:
 
1) Mosa bananer. 
Rör ihop banan-mos och torra ingredienser.  
 
2) I en annan bunke vispa ägg och sötning poröst. 
 
3) Rör ner banan+torrvaror i ägg-fluffet.
Elvispa igen till en hyfsat slät smet. 
Om man har mosat bananerna för hand, är där alltid någon liten skitbit som aldrig blir helt mosad, men det gör inget! 
När kakan väl är bakad och klar märks det inte, jag lovar! 
 
4) Häll ner i en smörjd/silikon/bakpappersklädd form som rymmer 2L med måtten; 20x15cm. 
Eller i vilken form du vill, och har tillgänglig. Men om din form är "för stor" kan baktiden kortas ner pga tjocklek osv. 
Håll ögonen på kakan när den står i ugnen om din form har andra mått, annat djup, som skiljer sig väldigt mycket från dem jag nämnde ovan. 
Den ska ju liksom inte bli bränd på toppen, och absolut inte torr!!! 
 
 
 
** Ta chokladen du ska ha som fyllning, grovhacka/bryt kokos-bars och mjölkchoklad i ganska stora, slarviga bitar, och peta ner dem lite överallt i banankakan.
 
** Ta dekorations-bananen och skiva den, lägg slantarna (inte tryck!) lite snyggt ovanpå kakan, sprinkla över lite kanel för snygghetensskull
 
5) Baka i ugnen 175*c i ca 30-40 min. 
Helt och hållet beroende på formens storlek, djup och såklart, hur bra din ugn är för den vi har på jobb är smått värdelös!!! 
 
Men det är ungefär så det såg ut när denna kakan såg sitt första dagsljus! 
 
 
6) Ta ut kakan när den är klar, låt den svalna lite. 
Är nästan godast efter den fått övernatta i kylen, i sin form, med folie/lock över. 
Bara ett tips sådär... 
 
 

Kommentera

Publiceras ej