Om vi förbiser det faktum att jag inte lade så mycket som ett finger till för att ens försöka få denna bilden att se bra ut, vilket märks, så var det i alla fall en riktigt fin middag som serverades hemma hos broren igårkväll. 

Den mest enkla maten i världen, som man kan variera i det oändliga, utan att det tar för lång tid, blir jobbigt etc. 

Nu gillar jag att stå och pyssla i köket länge, gärna halvahela dagar. 
Men inte min bror.
Och klockan 20.30 på kvällen är man inte helt pepp på att stå med långkok och grejer. 
Inte ens jag. 

(null)

• En rejäl fläskfilé blev skivad i strimlor.
• Chorizo korven slantad.
• Paprika tärnad. 
• Salt och peppar till att steka fläskfilén i. 
• Och hemligheten bakom denna gosiga kladdiga väldigt goda middagen = Arla créme fraîche med paprika & chili! 

(Jag ville ha i mer paprika, spenat och lök i "grytan", och göra en tomat-och mozzarella sallad till, men där sa min bror stopp, tråkmåns...)

(null)

Har käkat den där fraîchen ganska länge nu. 
I perioder. 
Tror att jag ska plocka fram den lite oftare igen. 

Förutom i grytor är den awesome som "sås/dippa" till tacos, fajitas, att ha i wraps, göra en krämig pastasås (även i kall pastasallad), göra krämiga röror med kyckling/tonfisk/lax, eller en av mina favoriter = snabb/fusk - risotto! 
Man kan kort och gott ha den till allt! 


Ska vi kanske testa röra ner den i risgrynsgröt och se hur det blir? 

Kommentera

Publiceras ej