Lite som en saftig saftig saftig mjuk pepparkaka fast i en mer höstig och pumpig version.

I 3 år har jag varje höst gjort min protein pumpapaj, nu, denna hösten, kände jag för lite uppdatering.
Så då blev denna till. 
Och minst lika god, om inte godare med frosting ovanpå också, frostingen som blev så god att jag seriöst gjorde dubbel sats bara för att jag skulle få äta en omgång direkt ur bunken, haha!

Och smeten till denna kakan?

Orkar ni inte baka den någon gång så ät smeten som den är, lika gott det med haha!

Är det bara jag som älskar kakdeg, kaksmet och kletig mat direkt ur en bunke?

Gärna med slickepott också, känslan alltså, tycker det blir mycket godare än själva kakan....

 
Kakan:
 
Ca. 4,75 dl pumpa purè (skär en butternut pumpa i bitar, micra till mjuk, ca 8-10min, låt svalna, skala, mixa helt slät, klart!)
1 dl kokosmjöl, fettreducerat
2 ägg
2 skopor vanilj protein, whey eller blandprotein
0,8 dl naturell kvarg från Lindahls
1 tsk bikarbonat
1-2 tsk "naturell" stevia droppar (eller valfri sötning efter smak; kan väll tippa på omkring 1/2 dl)
1/2-1 msk pumpapajskrydda 
 
Kör ihop allt i en bunke, smeten ska vara tjock!!!!
Häll smeten i en silikon-eller smörjd/bakplåtspappersklädd form, cirka 20x10cm, och baka 40min på 190*c.
Kakan är klar när mitten inte längre är vrål-kladdig, lite mjuk och sådär ska den gärna vara, ingen vill ha en torr kaka!
 
Ställ åt sidan och låt svalna helt.
 
 
 
Nu gör vi frostingen som är väldigt viktig att ha till denna kakan!
 
2 skopor vanilj protein, whey eller blandprotein
(Valfritt; liten nypa pumpapajskrydda, kanel, vaniljpulver, etc)
 
Bara elvispa ihop allting till en tjock och fin frosting.
Ställ i kylen, viktigt det där, i minst 30 minuter, den ska liksom bli riktigt kall och få tjocka till sig ordentligt.
 
 
Lossa försiktigt din kaka från formen.
Jag använde en silikon form, så jag bara körde en kniv lite lätt i kanterna så kakan släppte helt och vände sedan upp och ner på formen och kakan was out!
Bre på din frosting med en kniv eller sked eller whatever.
 
Servera!
 
Dekorera gärna med något trevligt, typ strössel, sprinkla över lite kanel, riv över lite vit choklad (passa så sjukt bra ihop med pumpapajs-smaken), kör helt enkelt på vad som passar dig!
 
Smaklig spiiiiiis!

Kommentera

Publiceras ej