Tosca kaka vet alla vad det är, Drømme kage är ungefär detsamma, fast i en dansk version, finns även med choklad, den varianten är sjuk!
Min syster kom hem i somras med en enorm form choklad Drømme kage och bjöd, den tog slut, fort.
 
Men nu är det höst, (dvs inte precis chokladens säsong) och jag älskar hösten.
Och tosca kaka är gott, men sjukt uttjatat och överskattat!
 
Och äppelpaj-eller kaka känns mycket mer höst, i alla fall för mig.
Men en mjuk, saftig kaka, med karamell/knaprigt/glaserings(?) topp-lager känns ändå som ett vinnande koncept?
 
Så jag bestämde mig för att jag bara skulle kombinera hela skiten och göra det bästa från två (tre?) världar;
 
Äppelkaka/paj
Höst
Drømme kage/Toscakaka
 
TRE VÄRLDAR!
 
 
 
Ingredienser för kakan:
0,75 dl sukrin - vitt sötströ
2 ägg
1 nypa vaniljpulver
1 tsk kanel
Lite salt
2 dl mandelmjöl
0,75 dl kokosmjöl fettreducerat
2 tsk bikarbonat
1/4 tsk xanthan gum (detta för att kakan ska hålla ihop utan att behöva använda en massa mjöl, går nu mer att köpa på Ica, brukar stå bland det glutenfria)
1 dl osötad mandelmjölk - valfri mjölk
 
 
För äppelkaka-strössel lager:
3 msk smör eller kokosolja
2,5 dl hackat äpple, små bitar, gärna Granny Smith 
1/2 dl sukrin gold - brun sötning
1 tsk kanel
1,5 dl mandelmjöl
0,75 dl grovt hackade hasselnötter, valnötter eller mandlar
Lite salt
 
 
 
Baka kakan:
Vispa ihop kvarg, sötning, vanilj och ägg krämigt och fint.
Rör ihop torra ingredienser i en separat skål.
Kombinera vått och torrt och vispa ordentligt!!!
Tillsätt mjölken sist och vispa igen. Ordentligt. Enligt mina erfarenheter klumpar gärna xanthan gummit sig, så vispa. Ordentligt.
Häll smeten i en bakpappersklädd form, ca 23x23cm form.
 
 
Äppelkaka strössel lager:
Smält smör i en kastrull.
Tillsätt äpple, kanel och sötning.
Koka/puttra i ca 2 min, och rör under hela den tiden.
Ta bort från plattan och ha i mandelmjöl, salt och nötter, rör ordentligt till det blir en smulig smuldeg.
 
Smula nu degen över din kaksmet, och baka 190*c - cirka 35 min.
 
Skulle din smuliga topping bli för "mörk" i färgen, innan tiden gått ut, ta ut och täck din form med bakplåtspapper, baka vidare!
 
 
Ta ut från ugnen och låt svalna helt innan du tar ut din kaka och delar den i 9 bitar.
 
 
Cirka näringsvärde för 1/9 bitar:
300 kcal
26 g fett
5 g kolhydrater
10 g protein

Kommentera

Publiceras ej