Slänger upp ett snabbt litet önskeinlägg, recept på denna goding såhär på kvällskvisten.

Kan säga att denna har jag bakat minst fem gånger, varav tre av dem fem, var på beställning, till andra som seriöst betalade för den.

Då är den godkänd right?

 
 
PROTEIN CHEESE CAKE:
En stor jäkla form
 
300g light cream cheese/phiadelphia rumstempererad
300g Lindahls kvarg naturell
2 stora ägg
1 dl sukrin
En liten nypa salt
2 skopor whey proteinpulver, valfri smak 
10 stevia droppar choklad + 15-20 Flavdrops (hade faktiskt mocha i denna) valfri smak **
 
Valfri fyllning, i denna hade jag stora "chunks" med sockerfri mjölkchoklad, och klickade i rejäla mängder crunchy, salt jordnötssmör.
 
 
Elvispa ihop kvarg, rumstemp. cream cheese och ägg.
Tillsätt protein, salt och sötning.
Vispa igen till helt slät smet.
 
Häll över i en bakpappersklädd form, rund eller fyrkantig, jag kör på olika varje gång, ca 20x15cm?
Har du fyllning, är det läge att ha i/på den nu!
Baka mitt i ugnen 160*c i 30 minuter.
Sänk värmen till 100*c och baka ytterligare 50 minuter.
* Upplever du att den blir för gyllen/brun på toppen långt innan baktiden är över, trä över en bit foliepapper och baka vidare!
 
Ta ut och låt svalna helt(!) innan du ställer den i kylen över natten, eller i alla fall 1-2 h innan du lossar den från formen och serverar!
 
 
 
Kyl-tiden är viktig då den blir perfekt i konsistens och smak då.
En cheesecake måste vara kyld och krämig
Så är det bara ;)
 
 
** Apropå sötningen, detta är mina mått, efter min och mina försökskaniners smaklökar.
Men har ni inte tillgång till Flavdrops, som bidrar med både sötning och smak, så kör istället på 1,5 dl sukrin/sötströ + minst 10 stevia droppar (efter smak såklart, gärna smaksatta, ex vanilj, den passar i allt!).
Flavdrops hittar ni här!
 
 
*** Att utesluta stevia droppar hade jag inte rekommenderat. Testa om ni vill, det blir säkert bra ändå, men för min del, ett måste!

1 kommentarer

Minna

29 Oct 2017 22:55

Önskar jag hade alla dina ingredienser 😔. Avundsjuk brud😉

Kommentera

Publiceras ej