(null)
 
"Dessa behåller jag själv!" 
Var den första tanken som slog mig när jag först smakade. 
Och det gjorde jag. Matvrak som man är, ibland, oftast, så fort det handlar om något gott då... 
 
Påminner lite om en biskvi, på utseendet och på hur den är "uppbyggd", fast utan choklad lock. 
Ganska bra dock, ett choklad täcke på dessa hade bara blivit alldeles för mycket! 
 
• Sååå, en seg kakdegsbotten, med smak av salt karamell, hasselnöt, och lite vanilj. 
• En sjukt krämig och sjukt god topping/fyllning som består helt och hållet av sockerfri "nutella", färdigköpt denna gången. 
Man kan då inte alltid göra allting själv heller! 
 
(null)
 
(null)
 
För ca 12 st praliner:
Macros för 1/12 (beräknat med 70g "Nutella" fördelat på 12 - använd mer eller mindre efter smak, tyckte personligen att 70g var lite väl mycket fyllning...):
82 kcal 4,5F 5K 6P
 
 
Kakdeg, botten:
45g hasselnötssmör (ex Kungmarkatta)
En nypa Pink himalayan salt eller vanligt salt 
45g Zero topping Salted Caramel (Bodylab)
50g/1 dl vaniljprotein (jag använde 3phase som är ett blandprotein, men av erfarenhet, tycker jag det "reagerar" likadant som de flesta vanliga vassle protein på marknaden idag)
 
Fyllning:
70g sockerfri nutella hasselnöt/choklad + vit choklad Proteinella
 
 
Rör ihop nötsmör, zerotopping och salt i en liten bunke tills det är helt blandat, en slät och fin "kräm".
 
Rör i ditt protein tills det blir en fastare kakdeg.
Ställ in i kylen en stund om den är lite kletig. 
Ta ut efter ca 30 min då den ska ha stelnat/blivit mer fast i konsistens, och rulla (med fuktiga händer om det behövs) små bollar.
Lägg på bakplåtspapper och pressa försiktigt dem lite plattare. 
 
Ta fram din sockerfria (valfria också för den delen) fyllning och klicka ut valfri mängd på varje botten. 
Platta till lite snyggt eller något med en sked.
 
(null)
 
Jag använde mig av Conscious Chef Hazelnut Cream som jag hade swirlat ihop med HealthyCo Proteinella Vit Choklad
 
 
Ställ nu in dem i frysen någon timme eller två. 
Ta ut dem och ät dem med en gång! ***
 
 
Det bästa med denna kakdeg är just det, att den kan ätas kyld, fryst, rumstempererad, hur som helst! 
Du kan till och med micra/baka den för att få en liten kaka! 
Personligen föredrar jag dem alltid frysta! 
 
 
*** Dessa ska frysas pga att krämen ovanpå ska få stelna och inte kladda så mycket när man sen äter dem. 
Plus att nutellan blir så sjukt mycket godare när den är fryst, än vanlig. 
Testa!  
 
(null)
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej