Fattar inte grejen..? 

Choklad i all ära men det är fan beroendeframkallande... 
 
Precis som Lohilo (kanelbulle, kakdeg, Double chocolate, chocolate peanut crunch...) och Lindahls UNDERBARA nötchoklad som inte går att finna laktosfri längre. HUR SORGLIGT ÄR INTE DET? 
 
Så jag valde att göra denna med Lindahls icke-laktosfria nötchoklad istället. 
Men självklart kan ni använda vilken kvargsmak ni vill. Även naturell funkar fint, protein, sötning osv ger tillräckligt med smak. 
 
Men jag tycker personligen att smaksatt kvarg i bak, ger det där lilla extra, räcker med att du ersätter naturell med vanilj så blir det en helt annan grej liksom.. 
 
Oh well. 
Nog med skitsnack och mer recept right? 
 

425g svarta bönor
60g choklad proteinpulver (jag använde Questnutrition, det är ett blandprotein, alltså en blandning av kasein & whey)
25g kakao
40g kokosolja, smält
Ca 50g sukrin gold/sötströ
2 msk osötad mandelmjölk
En nypa salt
En nypa vaniljpulver 
Ca 1 dl grovhackad choklad

150g Lindahls nötchoklad kvarg

 

Sätt ugnen på 180*c.
Mixa dina bönor till en helt slät massa. 
Rör ihop alla ingredienser förutom chokladen. 
Smörj, ‘bakplåtspappra’ in en form, eller gör som jag och använd silikon, ca 20x20cm. 
Häll i din smet, som kommer vara ganska så tjock.
Strö över choklad och Lindahls nötchoklad kvarg, med en spatel pressar/swirlar du in kvarg och choklad i smeten. 
Baka 20 min.


** Denna kakan är inte sådär särskilt jätte söt, mer åt det mörka choklad-hållet. 
Så vill ni ha en riktigt super söt go fudge chokladkaka rekommenderar jag er att smaka på smeten, och tillsätta mer valfri sötning efter smak. 
Det kan vara smaksatta stevia droppar, mer sötströ (dock kan jag tycka att för mycket sötströ kan ge en “kall” eftersmak vilket förstör kakan), eller lite sirap.

Jag fick ut 8 bitar av denna och näringsvärde (på ett ungefär, beroende på ingredienser ni använder, märken/produkter kan skilja i näringsvärde) är;
11g protein
10g kolhydrater
8g fett
171 kcal

 
 
 

4 kommentarer

Daniella Chanelle | 319lbs going 120lbs

20 May 2017 13:52

omggggg var köper du quest(bar) protein pulvret??

Svar: Iherb :) för längesedan dock :/
Mia Olsen

Dani

20 May 2017 13:53

omggggg var köper du quest(bar) protein pulvret??

Minna

08 Jun 2017 20:53

Omg... ser helt otroligt god ut😍! Men är det 171kcal per bit eller hela kakan😳! Måste testa😋

fasligtsja.blogg.se

14 Jun 2017 13:40

Svarta bönor i Choklad? Kul, det måste provas. =)

Kommentera

Publiceras ej