Det liiiite najsiga med att sitta på ett tåg exakt 27 minuter x2 (enligt Skånetrafiken, mer eller mindre) är att man faktiskt har tid att blogga och nörda allt annat skit man har på telefonen. 


Alt dela recept och komma på nytt att baka/göra/fixa med hemma. 

Eller sova... 
Föredrar nog det sistnämnda om jag ska vara helt ärlig. 
Fast denna gången höll jag mig faktiskt vaken, för en viss dams skull som ville ha receptet på dessa urgoda grejer jag slängde ihop klockan 10 igårkväll då det tydligen är "lill lördag" idag, onsdag, vilken dålig jäkla ursäkt för att äta gott eller hitta på något kul... 

Lev varje dag istället..? 


Nutella Cookie Crunch Protein Shortbread! 




Näringsvärde för 14 bitar:


151 kcal 10g P 8g K 10 F




KAKBOTTEN:


70g Hasselnötsmjöl


70g havremjöl


3 skopor vanilj vassle (vaniljdrömmar)


40g SMÄLT kokosolja


Ca 1/2dl hasselnötsmjölk (valfri mjölk)


1 msk Sukrin gold


En nypa salt




Valfritt: lite kanel, vanilj extrakt




Sätt ugnen på 180*.


Blanda torrt. 


Rör i kokosolja och häll i mjölk under tiden du rör, lite i taget. 


Det ska kort och gott bli en riktig "kakdeg", inte för kladdig (viktigt!). 


Pressa ner degen i en bakpappersklädd form och kör in i ugnen, ca 10 minuter.


Den ska bli lite lätt gyllene, precis som om du bakar riktiga kakor! 


Ta ut och ställ att svalna. 






FYLLNING & TOPPING:



  • 20g Grovhackade/halverade rostade naturella hasselnötter (går att skippa, jag hade bara på halva satsen)

  • 1 stor msk Hasselnötssmör (Kung markatta är min favorit, 20g)

  • 5 msk Zero topping Salt caramel/valfri flytande sötning
  • 0,5dl hasselnötsmjölk





  • Ca 70g Sockerfri choklad 






Rör ihop fyllningen till en helt jämn 'smet'. 


Bred på din avsvalnade kakbotten. 


Kyl en liten stund, bara precis så "karamellen" hinner stelna något. 


Ta ur formen och dela i rutor, ca 14 bitar, med en vass kniv. 




Strö över nötter. 




Smält valfri choklad, och häll/pensla/smeta ut över dina bars. 


Kyl igen. 




Ät! 


Och njuuuuut! 


Sjuttsingen vad dessa blev lyckade. 


& jag hoppas verkligen att ni får till kakbotten lika bra som jag fick, för den är viktig i detta recept. En för torr eller för kladdig botten förstör i princip hela den här godingen. 


Så var noggrann med att varken ta för mycket eller för lite mjölk. 


Följ inte receptet till punkt och pricka vad gällande mängden mjölk, behöver du mer eller mindre. 


KÖR PÅ DET! 


Viktigt att den blir perrrrrfekt! 

Kommentera

Publiceras ej