Rocky Road i någon form, har alltid varit något jag slängt ihop i december. 
Inte för att jag klassar det som något särskilt juligt, utan bara för att "alla andra gör det" och det är en anledning att kombinera alla mina favoriter "in one bite". 
 
Marshmallows, choklad, knapriga nötter (och frö), seg kola, ibland även en näve eller två med frystorkade hallon. 
 
Kanske petar vi ner lite hemmagjord protein Cookie dough i smeten också innan den hinner stelna (lovar och svär det blir skit gott!!!).
 
Eller bara hackar upp en köpt proteinbar eller skiter man i det där extra proteinet och nöjer sig med originalet, fast ändå, lite lite bättre, med lite mindre socker? 
 
 
 
ROCKY ROADS PÅ MITT VIS! 
 
Steg 1 - välj dina favoriter, "fyllning & topping" 
Mina är: 
• Saltade rostade mandlar, jordnötter cashew, pistagenötter & pumpakärnor.
• Saltade popcorn
• Sockerfria marshmallows-och mjuka sötlakrits godisar (märket DeBron och Nellie Dellies)
• Sockerfri smörkola-och/eller hackad proteinbar (Viktväktarnas kolor och baren är salt karamell, hasselnöt från Lindahls)
• Frystorkade hallon
• 1-2 matskedar proteinpulver (valfritt, och viktigt att inte ha i för mycket pulver då det kan bli grynigt då)
—-> Inga direkta mängder här, du bara tar precis vad och hur mycket du vill! 
 
 
• Sockerfri choklad (*Cavalier vit-eller mjölkchoklad, Cloetta och Nicks är också några jag använder mig av ganska mycket!)
—-> jag tillsätter 1 msk kokosolja per 100g choklad som ska användas.
 
 
(null)
 
 
Steg 2 - Smält choklad och kokosolja ihop, när det är smält och kombinerat, du får röra runt lite, så rör du i godis:
Här kan du smälta hur du vill, när jag bodde hemma gjorde alltid mamma det över vattenbad. 
När jag köpte mig en "chokladmaskin" har jag aldrig rört ett vattenbad sedan dess! 
 
 
 
(null)
 
 
Steg 3 - Häll ner din choklad-massa i en bakpappersklädd form/plastlåda som rymmer den mängden du har smält ihop. Strö ev över lite extra nötter, godis eller strössel och ställ in i kylen någon timme så att chokladen får stelna helt.
Ta sedan ut och bryt/skär i bitar!
 
Redo att förtäras!
Det som blir över förvaras i lufttät burk i kylen! 
 
 

1 kommentarer

03 Dec 2017 09:57

Gud vad gott! Tack för recept och bra tips :D

Svar: Inga problem! Hoppas det smakar! :)
Mia Olsen

Kommentera

Publiceras ej