Jag vill ha brownie!!!!
Men jag orkade verkligen inte vänta 15-30 minuter på att ugnen skulle bli varm, sen ytterligare 15-30 minuter på att själva kakan skulle bli klar.
Tänk sen de lååååånga 5-10 minutrarna det tar att faktiskt slänga ihop alla ingredienserna?
Nä vet ni vad!
Igårkväll, och sådär 7 kvällar innan det, har jag varit så pass trött efter jobb, pendlande, träning, städ och prepp och gudvetallt (nej jag klagar inte men baklusten var likamed noll) att jag gått raka vägen ut i köket och ställt mig och käkat RÅ BROWNIE SMET!

Obakad. Smet. Kaksmet.

VARFÖR HAR JAG ALDRIG TÄNKT PÅ DETTA INNAN?????
Man slickar ju alltid rent slickepott och bunke efter bakning ju?
Det tar max 5 minuter eller något att göra sen bara ha i vad du vill, ÄT!


Första gången hade jag faktiskt tänkt baka den, men med tanke på hur omotiverad jag var på väntetid och diska form och allt det där så slutade det såhär.

Smet. Skål. Sked. Jag. Soffa. Somnade till och med utan att ha borstat tänderna.
Fyyyy!

Men smeten var värd det!

 

Till två (en?) fina portioner brownie batter:

* 250g Lindahls kvarg nötchoklad
* 2 skopor Tyngre kärleksmums vassle
* 2 msk kokosmjöl
* 2 msk mandelmjöl (alt havremjöl)
* 1-2 msk sukrin gold
* 1 tsk bikarbonat (för smakens skull)
* 2 stora msk kakao
* Lite vaniljpulver

* 1 dl osötat äppelmos, pumpa-eller blomkålspuré
* Ev lite mjölk tills du uppnått den konsistens du vill ha på din "brownie smet"

* Ca 40g chocolate chips elr. choklad OCH hasselnötter (urgo kombo!) -> eller M&M's Peanut

Bara att smälla ihop alla torra ingredienser förutom choklad och/eller nötter i en bunke.
Rör ner all kvarg och rör under tiden du tillsätter din valfria puré.
Det är inte säkert du behöver tillsätta en hel deciliter, och kanske inte ens någon extra mjölk över huvud taget!
Det är helt upp till dig hur du vill ha din smet.
Sist av allt rör du i ditt knapriga tilltugg!

 

Ju mindre puré och vätska du tillsätter, ju mer "cookie dough"-like kommer den bli.
Och det kan vara riktigt jäkla najs att sätta sig med en bunke choklad cookie dough framför tvn en sen kväll efter en hel dags jobb, träning, plugg, städ, vad det nu är ni hittar på om dagarna.
Rulla små bollar mellan fingrarna för att sen ploppa varannan i foderluckan och och varannan i huvet på närmaste person.
Dem blir jätte glada, jag lovar ;)

Men sen är det ju en brownie smet, så 'egentligen' ska den vara som en "obakad kaksmet", men det finns inga pekpinnar här inte!

Ni gör precis som ni vill och som det passar er!

Hoppas ni gillar't, och glöm inte att OM NI DELAR DETTA NÅGONSTANS, LÄNKA ELLER TAGGA MIG!


Tack så mycket, igen typ ;)

1 kommentarer

Minna

28 Sep 2016 22:14

Kan du inte visa hur en bakad ser ut😜 och typ fota och visa ingredienserna och ca vad "en kaka" skulle kosta🙏🏻 bra motiverande blogg och du är grym💪

Svar: har gjort så många brownies haha, bara att titta igenom kategorin "ätbart & recept".
kommer ännu en snart som förhoppningsvis blir snäppet bättre än dem andra. ;)
Mia Olsen

Kommentera

Publiceras ej