Var ska jag ens börja? Eller sluta?
Finns ingenting mer att säga om dessa än att ögonen höll på att ploppa ur hålorna på folket när jag bjöd på smakprovning.

Med en härlig vanilj visp på toppen gjord på bland annat Lindahls kvarg och Tyngre vaniljdrömmar kasein!

 

"Är detta Frödinges som du kletat ner i muffinsformar eller?"
Var det en som frågade.
Och där fick jag mitt bekräftelsebehov tillfredställt!

 

Varför jag valde just muffinsformar är för att jag stog i säkert en halvtimme och rotade runt i fem olika bananlådor efter min "vanliga" pajform.
Detta var alltså innan flytten.
Och som ni säkerligen förstår, hittade jag den inte.

Så fick dra ut ett gäng protein 'cinnamon sugar glass cups' ur frysen och lirka loss formarna från dem och diska lite innan jag hade brukbara formar till hands.

 

Men åter till denna kladdiga, krämiga, söta, perfekta, wannabé Frödinges kladdkaka i portions formar, späckad med protein, minus allt socker och 'onödigt' fett...


För cirka 8 st muffins eller en kladdkaka i en riktigt kak/pajform, oavsett vilken form ni använder så se till att smeten bli minst en ~10 cm "hög", annars måste ni ändra på ugnstiden så att den inte blir: gudförbjude, torr!!!



I en mixer kör du ner:
10 st urkärnade stora FÄRSKA dadlar
2 ägg
1 dl osötad mandelmjölk

Mixa tills en helt slät smet.

I en bunke rör du ihop:
1 dl choklad protein (jag tog 50/50 vassle & kasein: Tyngre Kladdkaka, what a surprise!)
3 msk kokosmjöl
1 dl havremjöl (havregryn mixat till mjöl)
2 msk kakao
1 msk sukrin gold
2 msk zero topping toffee ('vanlig' sockerfri sirap, alltså inte fibersirap!)


Nu blandar vi ihop torra ingredienser med dadel smeten.
Häller över i valfri form och kör in i ugnen på 200* över-och undervärme i 14-15 minuter.

Ta ut och låt svalna helt innan du ens försöker lossa dem.
Annars fuska och ät dem ur formarna med sked, hehe, för den som inte orkar vänta liksom! ;)



1 bit av 8 innehåller:
118 kcal
3 F / 14 K / 9 P

Lite "mer" kolhydrater än vad jag vanligtvis brukar ha i mina bakverk MEN(!!!) dadlarna som ger dessa extra kolhydrater gör i princip hela denna kakan/muffinsen till vad dem är, dvs FRÖDINGE KÄRLEK!

Kommentera

Publiceras ej