Brända mandlar på en julmarknad mitt i det vackraste vinterland tillsammans med varm glögg, ljuslyktor och slingor, tomtar och granar. Julmusik och julbak, pepparkakor, lussebullar, knäck, kola och BRÄNDA MANDLAR!

Är det bara jag som har jul-sug redan?
Och brända mandlar? Hur gott är inte det?

Dem kan man ju faktiskt äta året om utan att man får sneda blickar av folk, tillskillnad från när jag går runt med en lussebulle i näven mitt i juli månad.
Då jävlar kan jag lova att folk glodde ögonen ur sig!

Men det är ju trots allt (typ) bara i Sverige vi har det där med att "saffran, pepparkaka etc skall enbart förtäras juletid".
Sen å andra sidan kan det ge extra fin känsla att hålla sånna "jul smaker" till just, julen.
För att inte tjata ut det och det blir mer speciellt när det enbart används 2-3 månader per år, visst?

Här har ni tex en julig sak som gått och blivit en lite mer vardaglig "äta året om" sak!


WATCH OUT;
För vissa KAN detta recept vara "för starkt". För min del var dem lagom, på gränsen till mesiga, men mina smaklökar är knas när det kommer till starka livsmedel.
Så dosera lite efter hur du känner känns lagom och sådär.


Ingredienser
* 2 tsk svartpeppar
* 1 tsk chilipulver (jag tog: 2-3)
* 1 tsk kajennpeppar (jag tog: 2-3)
* 1 tsk kanel
* 1/2 dl sukrin gold
* 1 tsk salt
* 2 äggvitor
* 2 1/2 dl cashewnötter
* 2 1/2 dl cashewnötter (eller sötmandel
)


Så här gör du
1. Sätt ugnen på 200°C.

2. Blanda chilipulver, kajennpeppar, kanel, socker och salt.
Vispa äggvitorna lätt och rör ner kryddorna.
Blanda ner cashewnötter. Rör om.

3. Sprid ut i en långpanna så dem inte ligger för tätt/ovanpå/ihopklumpade med varandra och rosta i ugnen MAX(!!!) 10 minuter (rör om efter 5 minuter).
Ta ut och låt svalna helt!


Tips
Blanda gärna i lite russin efter de stelnat och du brutit isär de 'clusters' som blivit för stora.

(Vem älskar inte stora crunchy bitar?)

Kommentera

Publiceras ej