Någon som missat att det var första advent igår? Tänkte väll det... 
För min del spenderades den med lite julfix hemma i lägenheten, 50 minuters promenad i det kalla men otroligt sköna och soliga vädret, och närmare kvällen tog vi oss ett varv på Eslöv julskyltning (vilken julskyltning det sen var kan vi ju diskutera...). Men den avslutades i alla fall med några timmar på mysiga Grappa med irish coffee, vin, några öl och massa skitsnack. Väldigt bra första advent om ni frågar mig!

 
 
 

Och jag vet att jag ligger back med inlägg här, både recept och önskeinlägg som jag lovat skriva ihop, sådär typ förra veckan, men som aldrig blivit av. Min motivation och mående har dippat rejält den senaste tiden. Jag har med andra ord inte mått sådär särskilt bra. Varken psykiskt eller fysiskt, så ni får ursäkta mig.
Denna tiden på året brukar göra såhär med mig. 
Jag blir väldigt lätt deppig, isolerar mig. 
Därför var kvällen igår med mina favorit människor verkligen välbehövlig!
Den senaste tiden har jag bara pratat och varit omringad av människor när jag varit på gymmet (knappt ens då) och när jag varit och handlat. Annars har jag själv valt att spendera större delen av min tid smått isolerad, lite deppig och underhållt mig med massa små saker som jämt och ständigt behövt fixas. 
Mest bara för att jag ska slippa tänka. 
Flyr från sina problem hörde jag någon säga en gång?

 

Men jag tänker inte hålla er eller mig borta från att få liiite julkänslor, särskilt inte när julen innebär julbak i hästlängder!

Och här kommer mitt första bidrag för advents-recept-kalendern som jag diggar att ha.
Istället för "en lucka/recept/present" varje dag till julafton tycker jag att en speciell sak varje advent, gör det roligare, ger en något att uppskatta mer än om det varit varje dag i 24 dagar!

 
 

Så proteinrik JUVLIG sockerfri glutenfri osvosv "no bake":

PEPPARKAKSFUDGE coming right at you! 

1 dl mandelsmör
1 dl vanilj whey (eller kanelbulle?)
3x3 msk sukrin gold och vit sukrin
Osötad mandelmjölk efter behov
1/2 dl kokosmjöl (toppad)
Vaniljpulver
Salt
1/2 tsk pepparkaks krydda och ett stänk kanel

Täck en form (min var sådär 15x15 cm) med bakplåtspapper.
I en liten bunke blandar du ihop allt utom mjölken.
Rör tills allting är blandat och påminner om en lite torr smuldeg.
Tillsätt mjölk en matsked i taget och rör emellan.

Jobba sedan ihop med händerna till en fin och go pepparkaksdeg (ni får lov att äta den redan nu om ni vill, det har jag gjort så många gånger att jag tappat räkningen, HIMMELSK, pepparkaks cookie dough liksom!!!!).

Du ska kunna rulla den till en stor rund boll med händerna utan att det kladdar och rinner, så var försiktig med mjölken, men samtidigt vill du inte ha den för torr för då blir varken god som fudge eller deg. Så provsmaka gärna lite emellan eller känn bara efter ordentligt med händerna.

Lägg din boll på bakplåtspapperet i formen och pressa ut den med händerna så den är ca 5 cm tjock, eller plattare om du nu vill det.
Jag föredrar min fudge ganska tjock, blir lite mer mastiga bitar att äta då hehe.
Skär i bitar, jag skar min i 20.

Vill du ha någon topping på så släng på den nu!
Smält tex vit choklad att ringla över, I did, vit choklad + pepparkaka är en kombo som mina smaklökar aldrig kommer dissa i alla fall.

Förvaras kylt i en lufttät burk eller påse, eller frys, ska du äta den inom några timmar så är kylen att föredra, men dem håller i frysen i en månad för er som vill veta, hehe. ;)

Kommentera

Publiceras ej