Kan ju börja inlägget med min dö härliga frukost? 
 
"Kyckling taco-röra med fried curry rice"
(Riset stod på pannan när bilden togs, därav, inget ris på tallriken..)
 
Gröt är, och har varit uteslutet för min del sedan typ två månader tillbaka. 
Mitt blodsocker går nuts varje gång jag äter gröt/havregryn, får sådan sjuk blodsocker dipp, skakar, allting snurrar osv. 
Fattar inte varför, när jag utan problem kan käka quinoa, bovete, hirs, frukt och de flesta andra kolhydratskällor utan att detta problem uppstår... 
 
Någon som har någon aning? 
Tacksam för tips och åsikter, är nämligen inte jätte sugen på att överlämna mig åt fler Google-själv-diagnostiseringar, aka dödsförklaringar, haha! 
 




Mina super(-snabba) bars på enbart två ingredienser förföljer mig inu. 
 
För ett år sedan insåg jag det sjukt enkla faktum att pulver + någon enkel vätska kunde blir en utomordentligt svingod proteinbar! 
 
Och sedan dess har jag trixat lite med receptet för att få fram fler smaker utan att behöva tillsätta överdrivet mycket mer ingredienser. 
 
Dessa zero toppings från bodylab.se har gjort att det är lättare än lättast att nu mer göra godisar i alla möjliga miljoner smaker! 
Utan att överskrida mitt "två ingredienser koncept/recept"
 
 
Allt som behövs för en bar eller några protein godis/fudge bitar!
 
• 25g á 1 skopa valfritt protein 
• 35g sirap eller zero topping valfri smak
 
Bara att röra ihop i en liten bunke tills det börjar bli en fin kakdeg, för ja, dessa bars påminner mig starkt om cookie dough!!! 
 
 
Från vänster på bilden ovan har ni denna gångens smak kombinationer: 
- Liqourice vanilla
- White chocolate coconut
- Crunchy coffee chocolate*
- Crunchy stracciatella chocolate*
 
*bas recept plus lite cacao nibs, som går att ersätta med ex hackad choklad om du inte har nibs.
 


Också tryfflarna, som visst blev riktigt jäkla as bra, trots att dem egentligen var ett misslyckande. 
 
25g choklad whey
30g stracciatella zero topping 
10g coffee zero topping
- kakao 
 
Rör ihop protein och sirap, det kommer bli en riktigt kletig och kladdig deg.
Släng ner den i en skål med kakao och rulla tills hela klumpen är täckt, dela den nu i bitar och rulla till små bollar, rulla i kakao igen. 
Frys någon knapp halvtimme och hugg sedan in! 
 
Smälter i munnen gör dem också, NAM! 
 



Också Lindahls kvarg, såklart, minst en gång om dagen! 
 
Att använda kvargen som dippa är något jag gjort till och från rätt länge nu, diggar det. 
Lite roligare sätt att äta sin kvarg på. 
 
Dippa gör du hur du vill, naturell kvarg kan du även göra mer "matig" dipp på: vitlök, ranch, tzatziki, chipotle, guacamole osv. 
Att doppa chips, grönsaker och kex i, eller ha som tillbehör till maten!  
 
Eller 'brownie batter', cookie dough dip, apple pie, pumpkin pie dip med mera. 
 
Hur sjukt jäkla gott som helst och så enkelt! 

1 kommentarer

Bella

29 May 2016 23:41

Ja! Jag reagerar precis som dig på havregryn + att min mage pallar ur totalt. Fast vitt ris och typ alla andra kolhydratskällor går bra.

Tycker om att du delar med dig kost-tips, måltider, erfarenheter osv. förresten :)
Grym blogg!

Svar: Vad härligt att höra att det uppskattas! Mindre härligt att du också verkar ha en "anti-havre-mage". Lite tråkigt då det är en relativt billig och ändå bra kolhydratskälla! Men men, det finns ju så mycket annat man kan äta!

Kanske skulle ta och skriva lite mer om "mina" frukost tips iomed att de flesta verkar tro/tycka att man SKA äta havregrynsgröt med protein pulver varje morgon haha!? ;p
Mia Olsen

Kommentera

Publiceras ej