Frukost paj! 
Hur gott? 
 
Har hamnat i mitt "så jävulskt trött på gröt nu" träsk igen. Det kommer går och lite i perioder. Jag älskar gröt, havre, manna, kokos, bovete, graham osv. 
Men efter grötätande dagligen, i år, så behövs variation emellanåt. 
 
Särskilt när man plötsligt kan äta dubbel portion plus 500g kvarg innan man är mätt. Tror att dem mättnadskänslorna sitter psykiskt. I och med att jag börjat tröttna lite. 
 


Så det första jag gjorde för någon dag sedan var att ta receptet på min goda lax gratäng jag åt alldeles för mycket av i julas, och gjorde en hel del finjusteringar så det blev en sötare och fastare men ändå krämig variant av... 
 
Kräm kaka. 
Cheesecake. 
Paj fyllning. 
 
En kombination av de tre ovanstående skulle jag vilja påstå att det blev. 
Och otroligt god! 
 


1, Vanilj & toffee krämkaka, en fyllning med kanel och karamell äpple.
 
2, Vanilj krämkaka, med karamelliserad banan och kanel. 
 
Lite så... 
 

Grundreceptet är detsamma, smaksättningen är det enda som skiljer sig åt, och "toppingen" då. 
 
 
För en krämkaka, 1 person:
 
250g naturell-eller valfri smaksatt kvarg
1 ägg alt. 50g äggvita
50g osötad mandelmjölk
~ 10-20g mandelmjöl (beroende på hur fast konsistens du vill ha, ju mer mjöl = fastare kaka)
Stevia droppar efter smak (jag valde som sagt toffee+vanilj i den ena och endast vanilj i den andra, 10-15 droppar)
 
Karamell Äpple:
150g skivat äpple
Sukrin gold
Kanel
 
Karamelliserad banan:
80g banan
Sukrin gold
Kanel
 
 
Ugnen på 200*c. 
Rör ihop med en gaffel eller visp tills det är en krämig fin smet utan klumpar. 
Häll upp i en ugnsform, gärna med liiiite höga kanter för den sväller i ugnen mot slutet. Och det var inte världens roligaste grej det där med att behöva stå och skura ugnen i en halvtimme efter frukost för skiten hade stelnat. 
 
Nu lägger du på din valfria fyllning, (självklart kan du ha på/i vad som helst, blåbär? Jordgubbar? Päron? Jordnötssmör? Bara kör!) lägg ut din skivade frukt lite sådär slarvigt eller snyggt, strö över en bra mängd sukrin gold, det smälter i ugnen och blir som karamellsås, jag lovar, och kanel. 
 
In i ugnen 30 min. 
Ta ut och låt svalna, så länge du kan vänta.
Äter du den med en gång bränner du hela flabben och går runt med svidande tunga resten av dagen, ännu en läxa är lärd, med detta tackat jag och bockar för mig! 

Kommentera

Publiceras ej