Ett tunt krispigt toppen-lager. 
En härligt mjuk men ändå lite sådär perfekt seg/fudgy kaka. 
Proppad med stora chunky bitar av sockerfri mjölk choklad. 
 
Att hela kakan sen ligger på 518 kalorier. 23g fett. 20g kolhydrater. 57g protein. 
Varav 7g socker och 11g fiber. 
Gör sig bara förträffligt bra! 
 

Att få till en perfekt brownie utan att använda sig av nötsmör, smör, olja eller fett i någon form visade sig vara lite knepigare än vad jag trodde. 
Gjorde en för ett tag sedan som blev grym, en Coconut Cheese Cake Stuffed Dark Chocolate Peanut Butter Brownie som fick tipptopp betyg av alla som smakade den. 
Men där var ju också 'fetthalten' och därmed kalorierna per 1/4 av kakan upp emot 400-500, och är man nu som jag, och gärna vill kunna sätta i sig halva eller hela kakan helt själv, ska den ju gärna också vara hyfsat macro-schysst! 
 
Vem fan nöjer sig med en 1/8 liksom? Inte jag iaf! 
Sen vill man ju för tusan ha frosting och glass till också ju? Utan att behöva ändra överdrivet mycket i resterande av sitt dagliga intag...  
 


Förut när jag fått till konsistensen, har det varit fel på smaken, i mitt fall, hur mycket sötning jag än öste i, blev den aldrig tillräckligt söt ändå! 
Och fick jag till smaken, ja då var det konsistensen som jag blev missnöjd med (varning för traktordäck och/eller kladdkaka).
 
Men denna, alltså herre-min-jäkla-gud säger jag bara, att jag äntligen fått till den jag skojar inte perfekta mega-chokladigaste 'macrofriendly' brownien ni någonsin kommer sätta tänderna i är nu mer ett faktum som jag är så jäkla stolt över! 
 


Som sagt, drar introt en gång till så att ni verkligen fattar galoppen: 
 
"Ett tunt krispigt toppen-lager. 
En härligt mjuk men ändå lite sådär perfekt seg/fudgy kaka. 
Proppad med stora chunky bitar av sockerfri mjölk choklad. "
 
Kan.Inte.Bli.Bättre!!!! 
 
Nä okej okej. Till receptet dåva? 
Den är faktiskt inte ens särskilt krävande denna här, enkla ingredienser och mixmasha, ugn, klar, typ! 
 
 
DOUBLE RICH CHOCOLATE CHUNK BROWNIE 
(Tyckte jag fick till ett rätt fancy namn där också)
 
40g Micro Whey Active Mint/Choklad 
3 msk kakao
6 msk sukrin (eller sötning som mäter som socker) 
~ 0,75 tsk bikarbonat 
Lite salt
100g kvarg
50g äggvita
1 tsk vanilj extrakt
 
45g Nutri-Nick Mjölk Choklad "hackat" i stora bitar
 
Sätt ugnen på 160*c.
Rör ihop torra ingredienser (utom chokladen) med gaffel tills allt är blandat. 
Ha i våta ingredienser och rör ihop till en slät smet, den kommer vara rätt så tjock men oroa er inte, den ska vara så! 
 
Häll upp din smet i en silikonform, eller bakpappersklädd/smörjd form och tryck nu i dina choklad bitar.
In i ugnen i 20-25 min. 
 
Efter 20 min testar du med sticka i mitten, är den fortfarande väldigt kladdig så kör den 5 minuter till men inte mer än 25 minuter!
 
Ta ut och ställ att svalna i 15-30 minuter i rumstemp. 
Lossa försiktigt från formen och dela i hur många bitar du vill och ääääääät! 
 
För min del försvann halva med en gång, en knapp timme efter frukosten intagits, wups! 
 

*Vilket whey protein som helst bör funka! Smakerna tror jag inte spelar så stor roll, mint choklad, nötchoklad, bara choklad etc. 
**Vilket choklad du använder är helt och håller upp till dig, bryr du dig inte så mycket om sockerhalten, KÖR PÅ VANLIG DÅ, bara gööööör den och ät den och älska den! 
 
För det är den värd! 
Nästa gång ska jag lätt testa ha i sockerfri vanilj eller nötchoklad kvarg istället för naturell! 
Och vit choklad med crisp! 
Riktigt nyfiken på hur det kommer bli! 
 
 
För helt mjölkfritt alternativ:
*Använd soja/ärt protein istället för vanligt whey. 
**Mosad tofu/en tjockare vegansk yoghurt/eller pumpa puré istället för kvarg! 
***Gör det berömda flax-egg och ersätt din äggvita med det.
****Mjölkfri vegan choklad istället för Nutri-Nicks sockerfria! 

Kommentera

Publiceras ej