När man är sugen på något sött till frukost, något med karamell, och gärna något som går ihop med någon av Njies nya ProPud smaker. 
Där hade vi en jävla diskussion, jag och mitt kära huvud, om vilken av dem tre nya smakerna jag skulle ha på vad-det-nu-var jag skulle göra. 
Smakerna måste ju ändå passa någotsånär ihop liksom! 
 

När jag då hittade ett uppskuret äpple i kylen, som var i sina sista dagar, så var valet självklart. 
Äppel paj ville jag ha, och inte med någon jäkla blåbärsmuffin i alla fall! 
 
Så jag körde ihop smeten, in i ugnen medan jag vred och vände på de återstående två smakerna i hopp om att bli klokare på vilken av dem som skulle bli godast till en karamellig "apple pie bake". 
 


Och valet föll som ni kan se, på creamy hazelnut. Ganska självklart kanske? 
 
Karamell, äpple, kanel och krämig hasselnöt. 
 
Det låter inte alls dumt va? 
 

En form "High protein apple pie bake" 
Ca 20 x 20 cm och relativt höga kanter då den sväller lite under bakning. 
 
Ca 150g äpple (Royal Galaaaa)
100g Lindahls vanilj kvarg
150g äggvita
3 msk fettreducerat mandel-eller kokosmjöl
 
Kanel
Sukrin gold
 
- Vispa ihop kvarg, äggvita, mjöl, lite sukrin och kanel i en bunke. 
Häll hälften av smeten i en form, (jag hade non-stick, kan behöva smörjas eller använda bakplåtspapper annars)
 
- Skiva äpplet och lägg över.
 
- Häll över resterande av smeten och sprinkla på lite kanel och sukrin gold. 
 
- Kör in i ugnen ca 10-15 minuter på 200*c. 
 
- Ta ut och låt svalna en liten stund, lossa försiktigt från formen.
 
Servera med tex tjocka, fina, saltade kokos chips och propud creamy hazelnut!
 
Den passade för övrigt skit bra till detta, ångrar mig kanske lite nu i efterhand att jag köpte två av Lemon Cheesecake och bara en av hasselnöten hehe. 

Kommentera

Publiceras ej