400g fryst broccoli
2 ägg
2 dl bjäst/näringsjäst/Nutritional yeast**
Salt & peppar
1-2 tsk fiber husk

Valfritt men rekommenderat(!!)
1/2-1 pressad vitlöksklyfta
1 liten hackad chilli
1 STOR näve färsk basilika


** bjäst/näringsjäst kan du köpa på tex Life butikerna. Jag beställer min från iHerb.
Du kan ersätta detta med vanlig riven ost, gärna parmesan eller prästost då ;)
Men näringsvärdet kommer förändras då.

 

Tina din broccoli i en sil över tex vasken.
Pressa ut vattnet som är kvar i broccolin.
Mixa allt till en jämn massa, där får gärna vara liiite broccoli bitar kvar, lite tuggmotstånd tycker jag i alla fall om i mina biffar.

Låt stå 10-15 min så det får suga ihop sig.
Forma biffar och stek på båda sidor, dem ska ha lite 'stek yta'.


Låt svalna och enjooooy!
Dessa blev lätt mina nya favoriter, man skulle ju ev kunna ersätta äggen med chia-ägg för att få dem helt veganska.
Det borde funka, men jag lovar ingenting!

 

Kommentera

Publiceras ej