Jag är insnöad... 
Inte bokstavligt då, möjligtvis av regn. Svensk sommar var det någon som muttrade häromdagen, kan det ha varit jag? 

Nä, vad jag egentligen menar är att jag har snöat in mig på chia pudding. I alla dess former och färger, denna gången, bokstavligen!

 

Här har vi tex chia pudding á la vit choklad hallon, en Delicatoboll inspirerad (med liiite mycket topping? Knappast, kan aldrig bli för mycket topping hehe) och en gjord med lucuma pulver.

Så jävulskt goda, eftersom dem blev sådär perfekt söta (och chokladiga) så har jag svårt att välja en favorit. 
Liksom är man inte direkt sugen på choklad-choklad vill man ha vanilj/vit choklad, eller kanske en fräschare variant som inte innebär någon choklad alls också vidare.

 
 

Basic choklad chia:
2 dl osötad mandelmjölk
1 dl Lindahls vanilj kvarg (eller call me coffee, nötchoklad, kokos)
3 msk chiafrö
2 msk kakao
Några droppar karamell eller choklad stevia

Delicatoboll chia:
• 1 portion basic choklad chia
• 1 tsk Zoegas kaffepulver (dosera efter tycke och smak) 
• 2 msk riven kokos  
• 4 msk grovt malda havregryn
• Ev. Arraks arom

 
Vanilj vit choklad, hallon chia:

2 dl osötad mandelmjölk
1 skopa vanilj vit choklad One Whey*
1,5 dl Lindahls hallon kvarg
100g färska-eller tinade hallon, lätt mosade
Några hallon stevia droppar
3 msk chiafrö

 
 

"Strawberries & Cream"

3 msk Chia frön

2 dl kokosmjölk light, den från konservburk

Några vanilj stevia droppar

1,5 msk lucuma pulver (ej nödvändigt) 

1 dl Lindahls vanilj kvarg

Skivade färska jordgubbar & Lindahls kvarg blandat med lite jordgubbs Fun Light, till servering! 

•••

Rör ihop ordentligt och kyl någon timme eller över natten. Dagen efter är det bara att gå lös med topping, lager på lager osv! 


** När jag använder protein pulver i brukar jag alltid först skaka mjölk och pulver i en shaker, så man slipper klumpar liksom. ;)

Kommentera

Publiceras ej