Jessica
Du är grym på recept Mia och jag är sämst på att kommentera 🙄 Har gjort kvargglassen 100tals gånger (en hit med pepparkaksmak 👌). Men en fråga ang detta recept, vad har bovetemjöl för egenskaper ? Alltså, läser att många bakar med detta och undrar varför man ska köpa det? Funkar havremjöl lika bra?
 

Men vad glad jag blir!
Haha ja, det där sjukt enkla glass receptet (Glass nr.1   Glass nr.2  &  Glass på drickkvarg/yoghurt) är nog en av mina favoriter, så enkelt och så sjukt många variationer, eftersom älskar pepparkaksvarianten, tycker jag du ska testa saffran+russin+vanilj protte. Som att äta lussebulle! Fast i glass då...

 


Till din fråga; 
Bovetemjöl är ett glutenfritt mjöl, mest därför jag använder det, och det är också anledningen till att jag här använder 3 olika mjöler, ris bovete och havre. 
Bovete binder inte ihop degen lika bra som enbart vetemjöl skulle göra, men eftersom det är glutenfritt (det är faktiskt en ört och släkt med rabarber) så är det väldigt bra att använda OM man är känslig för just gluten. 

Det innehåller långsammare kolhydrater, lågt GI, vilket inte ger lika kraftigt insulinpåslag/blodsockerdippar etc. det är även bra för sånna (som mig) som har en lite känsligare mage då det är mildare än vete-och andra "vanliga" mjöler och dessutom är basiskt.

Nu snackar vi Ph-värdet i kroppen som för många idag är i obalans pga kosten vi har idag försurar kroppen = för lågt Ph-värde, vilket bland annat bovete över huvudtaget inte gör då det är som jag skrev innan; basiskt och istället hjälper kroppens Ph-värde i balans.

 

Till fråga nummer två, att bara använda havremjöl;
Visst kan du göra det!
Men jag blandar gärna ut havremjöl med ris-och bovete. Då havre i sig inte har lika bra bakegenskaper och kan ha en väldigt framträdande smak.

Tex när man lagar mat på havremjölk, havren smakar väldigt mycket så länge man inte har väldigt mycket krydda eller sötning i. 
Så mitt förslag till dig är att blanda ut havremjöl med tex bovete och rismjöl, det är mina tre favoriter att använda för att inte få den där "typiska havresmaken" i mina bröd/bakverk.
Men har du inget emot ett lite mer havre-smakande bröd, go for it, ta vad du kan hitta där hemma i skafferiet!

 

Ett tips för plånboken är också att göra eget bovetemjöl, det är lika lekande lätt (om än något lite mer krävande för tålamodet) som att göra havremjöl eller nötsmör.
Du köper helt bovete, mixar mixar och mixar tills det blivit ett fint mjöl. Och glöm inte skrapa ner mjölet från kanterna emellanåt.


Hoppas att du fick svar på dina frågor och att det inte blev för klöddigt. :)

2 kommentarer

Jessica

12 Dec 2016 20:01

Tack för svaret 😃 Får ta å köpa lite bovetemjöl då 👍 Åååå varför har jag inte tänkt på det, saffran i proteinet, därför jag läser din blogg för min fantasi står stilla haha...

Svar: dels därför jag började dela mina godsaker, ge folk nya ideèr och favoriter. ;) älskar att göra andra glada och mätta hehe ;)
Mia Olsen

Anonym

16 Dec 2016 19:01

Tack för ett toppen recept! Väldigt goda! ) har använd detta receptet till att göra vaniljbullar med, bytade ut saffran till 1,5 krm vaniljpulver och 1 skopa vanlig vassle + 2 msk mandelmjöl (istället för bovetemjöl), la sedan 100g propud som fyllning.👍🏻😊

Kommentera

Publiceras ej