FÖR 1/16 LUSSEBULLE (inkl. extra ägg och russin):

49 kcal
3,3g protein
4,8g kolhydrater (varav 2,3g fiber & 0,7g socker INGENTING ALLS JU!!!!)
1,6g fett

För lussebullar vill man ju helst äta hela december. Och gärna börja på dem redan i november.
För min del ska det vara mammas hemliga recept, ingenting klår mammas julbak.
Småkakor så som kanelbågar (som jag gjorde en nyttigare variant av för några år sedan här), rosenmunnar, choklad snittar och pepparkakor, knäck, kola, skumtomte-och saffrans fudge (ännu en grej jag gjort en remake på), också då det viktigaste; lussebullar


Jag köper aldrig lussebullar i affären, har gjort någon enstaka gång och blivit lika besviken varenda gång.
Mammas är bäst!


Men så kommer vi till det där faktumet att där är jäst i degen, och jag hatar att baka med jäst, plus socker, smör, vetemjöl osv.
Sådant man kaaaanske inte riktigt vill klämma varje dag.
Inte jag i alla fall.

 

Jag har länge funderat på att göra egna, lite nyttigare. Men aldrig kommit till skott.
Igår däremot.
Större delen av dagen spenderade jag i köket, med disk upp över öronen och kladdade med degen som faktiskt blev riktigt bra!

Bara själva bakningen kvar då, för nyttiga bakverk kan verka awesome innan dem bakas, ibland kan ugnen vara en riktig djävul.


Men inte denna gången inte!
Jag slukade fyra stycken på stående fot, nybakade, varma, saftiga och herregud vad goda dem blev!

 

För att vara nyttiga så är dem en solklar vinnare.
Men ingenting, ingenting, nyttigt som onyttigt, hembakat som köpt, ingenting i hela vida världen kan klå mammas orginal (helst nybakade med en klick smör på, oh lord, har ni inte testat smör på varma lussebullar, gör det! Detta säger en som vanligtvis hatar bröd och smör haha)!

Och eftersom detta är en nyttigare variant, så kan ni heller inte förvänta er en "äkta" lussebulle.
Dock är dem jävligt grymma och goda för att vara nyttiga bullar!


Sinnes goda och saftiga faktiskt, riktigt jäkla bra lussebullar dem här!

 
För en sats, jag fick ut hela 16 små katter:
3 ägg + 1 extra för pensling
4 msk vitt sötströ + 2 msk sukrin gold
1 dl mandelmjölk
4 msk fettreducerat kokosmjöl
1 dl bovetemjöl (eller mandelmjöl för extra smask i bullarna)
3 msk Finax Psyllium (malda psylliumfrö, Fiber Husk funkar också)
2 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
2 pkt à 1 gram saffran
 
ca 15g russin
 
 
Sätt ugnen på 175*c
Vispa 3 ägg och sötning pösigt, gärna sådär 5 minuter, om du pallar.
Tillsätt mjölk och kvarg och vispa lite till.
Blanda ihop de torra ingredienserna i en egen bunke.
Blanda ner torrt i ägg-massan.
Rör runt lite först så allting klumpar ihop sig sen vispar du igen till du har en slät smet.
Låt stå och svälla i sin ensamhet ca 15 minuter.
 
Fukta nu händerna med kallt vatten, fukta, inte dränka(!) och plocka upp en liten boll och rulla till en liten korv.
Forma sedan lussekatter och fukta om händerna med jämna mellanrum.
Ploppa i dina russin.
Knäck ditt överblivna ägg i en kopp och vispa ihop lite lätt med någon matsked vatten. 
Pensla din katter för jo, lussebullar måste vara penslade med ägg!
 
Jag behövde inte ens använda hela, trots att jag i princip dränkte mina bullar i äggsmet, tycker dem blir saftigare och godare då av någon anledning...
 
Baka i ca 15 minuter, dem ska inte tas ur ugnen förrän dem är gyllenbruna på toppen!
 
 
Bon apetit!
& Glad Lucia, sådär fyra dagar i förskott?
Men se det positivt, nu har ni gott om tid att baka dessa så dem är färdiga lagom till Lucia ;)

3 kommentarer

Anna

09 Dec 2016 10:17

Ååh, tack!! Är det naturell kvarg eller vaniljkvarg du använde?😊

Svar: spelar ingen roll om du använder naturell eller vanilj, men jag använde naturell denna gången. men vanilj brukar jag vanligtvis använda i bakverk. :) den bidrar med sötma och smak!
Mia Olsen

Anonym

16 Dec 2016 19:03

Tack för ett toppen recept! Väldigt goda! ) har använd detta receptet till att göra vaniljbullar med, bytade ut saffran till 1,5 krm vaniljpulver och 1 skopa vanlig vassle + 2 msk mandelmjöl (istället för bovetemjöl), la sedan 100g propud som fyllning.👍🏻😊

Svar: och jag som tänkte på kanelbullar haha, du är ju en riktig pärla du, detta måste jag testa istället, vaniljbullar lät ju som rena drömmen!
Mia Olsen

Anonym

16 Dec 2016 19:03

Tack för ett toppen recept! Väldigt goda! ) har använd detta receptet till att göra vaniljbullar med, bytade ut saffran till 1,5 krm vaniljpulver och 1 skopa vanlig vassle + 2 msk mandelmjöl (istället för bovetemjöl), la sedan 100g propud som fyllning.👍🏻😊

Kommentera

Publiceras ej