Kolor. Knäck. 

Det är nog några av mina absoluta favoriter bland julens alla godisar. 
Screw you Aladdin askar, skumtomtar, konfekt, tryfflar och allt vad det nu är. 
Okej. 
Vi screw:ar ingen fudge dock, det är också en big time favorit over here, särskilt skumtomte fudge! 
 
Men kolor och knäck är sådant som hör julmarknader till. I alla fall enligt mig. 
 
Varje år jag, min systers småknattar och mamma varit på julmarknad (vilket inte varit särskilt många år/gånger, därför har det alltid varit extra roligt och speciellt när vi väl åkt på en) så har vi alltid köpt kolor i världens alla underbaraste smaker och färger och fått dem i långa färgglada strutar. 
Kolan var alltid knutet med ett fint rött band och smakerna var givna; 
Pepparkaka, hallon lakrits, citron lakrits, choklad, citron, glögg, hallon, mint choklad och saffranskola
 
 
Och kolor är något jag cravear året om. Men försöker hålla de juliga smakerna till iaf november och december. 
Något vill man ju trots allt ha att se fram emot. 
 
Så nu var det dags tyckte jag, förutom hallon/citron lakrits och pepparkaks kola så är denna min favorit...
 
Så varför inte försöka sig på en mer macrofriendly version? 
 
 
Första satsen vill ni veta vad det hände med...
Vi kan väll säga som såhär att har man för bråttom när man kokar kola eller knäck blir det inte bra! 
 
Det slutade med att det blev en SINNESSJUKT GOD saffranskolasås
Som jag händelsevis råkade stå och sleva i mig direkt ur formen, "den vill ju ändå inte stelna så då kan jag ju lika bra äta upp den?" tyckte jag. 
 
Så en sats saffranskolasås till frukost sen hade jag energin och tålamodet att återgå till den ursprungliga planen. 
Nämligen att göra kola-godisar inte kolasås! 
 
 
 
Så se till att koka den ordentligt! 
Gör gärna kulprovet om ni är osäkra, ni vet, ta en liten kola-klick på en sked och släpper ner den i ett glas kallt vatten. 
Är kolan färdig ska den stelna i vattnet. 
 
Men jag gjorde inget kulprov, varken på såsen eller kolan. 
Och jag tyckte då jag lyckades ganska bra jag! 
 
 
 
1 liten sats -> ca 8 saffrans kolor
 
**Dubbla satsen om ni vill, men koka den då längre.
 
2 dl osötad mandelmjölk eller valfri mjölk
100g fiber sirap gold
1/4 tsk salt
1 påse saffran 0,5g
 
 
Vispa ihop allt i en kastrull.
Koka upp. 
Sänk värmen till något "över medium värme". Jag har 6 på min spis som max, satte den på 4. 
Låt puttra i 1-1,5 timme. 
Glöm inte röra om då och då så kolan inte bränner fast i botten, det vill vi inte! 
Den sista halvtimmen kommer du behöva vispa ganska ofta för att den inte ska brännas vid.
 
När kolan blivit mega trögflytande och stelnar på vispen när du håller den i luften en liten stund är den klar. 
Häll över din kola i en liten liten plastlåda klädd med bakpapper och låt stelna i kylen. 
Efter någon timme sådär kan du ta ut och skära (kriga) upp den. 
 
Riktigt seg kola det här. 
Riktig jäkla copy cat kola! 
 
 
 
Näringsvärde per 100 gram 
(mitt recept ger totalt 90 gram kola, därav anledningen till att ni förmodligen kommer vilja dubbla satsen) 
 
214 kcal
1g protein
7g kolhydrater
3g fett
 
Varav socker: 5,5g & fiber 77g
 
 
GLAD FJÄRDE ADVENT ALLIHOPA!
 

Kommentera

Publiceras ej