update näringsvärde för heeeela brödet:
1753 kalorier
76g protein
281g kolhydrater
34g fett
 
Varav socker: 74g (russinens och sirapens "fel", men se det positiva i det hela, det är mer narurligt socker än vad det vanligtvis är i köpebröd)
Varav fiber: 25g
Mättat fett: 8g
 
 
Jag fick ut ca 20 skivor av det här brödet vilket ger 1 skiva vörtbröd:
87 kcal 4g protein 14g kolhydrater 2g fett
4g socker 1g fiber 0,4g mättat fett
 
 
Ett schystare vörtbröd
1 limpa
 
3 dl Julmust light
2,5 dl filmjölk 3% (laktosfri använde jag obv.)
30g/2 msk sockerfri sirap (jag använde zero topping "pancake" köpt från bodylab, men agavesirap eller honung funkar också)
1,5 dl russin 
100g bovetemjöl 
120g havremjöl (mixade havregryn men det går också att köpa i affärer)
65g rismjöl 
35g vassle protein (jag använde Tyngre vaniljdrömmar, men går att byta ut mot samma mängd rismjöl)
1 msk bikarbonat
2 msk fiberhusk
1/2 dl krossade linfrön
1 tsk salt
4 msk vörtmix krydda
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Rör ihop julmust, filmjölk, sirap och russin.
Blanda de andra ingredienserna i en egen bunke och rör sedan ner i smeten. 
Vispa ordentligt med elvisp.
Häll i en bakpappersklädd brödform (eller smord med typ olja eller smör)
Grädda i mitten av ugnen i ca 50 minuter (tog lite kortare tid i min sprillans nya ugn dock)
Ta ut ditt bröd och låt svalna inlindat i en bakduk. 
 
 
 
 
* Går att frysa.
* Eller förvara längst ner i kylen (där är det som kallast för er som inte visste) i en plastpåse om du inte ska äta det inom 2-3 dagar sådär, vilket kan vara lite av en utmaning om man bara är en till två pers. 
Mums att rosta sen äta med smör och ost! 
 
 
Det bästa med detta brödet är väll ändå att det är laktosfritt, lite nyttigare, proteinrikare och nästan-glutenfritt, vörtmix kryddan innehåller tyvärr gluten, så det förstör en hel del. 
Men men, doften som sprider sig i köket när du bakar detta... 
Obeskrivlig!
 
Nu slipper vi i alla fall alla rent utsagt SKIT tradiga köpe-vörtbröd, som dessutom ALLTID ska innehålla exakt 3-4 styck russin per limpa! 
Hallå liksom? Russin är ändå något du kan köpa sjukt billigt, så varför snåla? 
 
 
Men självklart behöver du inte ösa i med russin som jag gjorde, jag råkar bara älska russin, bruna som gula, ren kärlek! 
 
Precis som nybakat vörtbröd med smör! 
 

2 kommentarer

Alexandra

12 Dec 2016 06:24

Har du nå närigsvärden för detta bröd? :D Superroliga och inspirerande recept förövrigt så kul!! :)

Svar: uppdaterar inlägget ASAP!
Mia Olsen

Jessica

12 Dec 2016 07:04

Du är grym på recept Mia och jag är sämst på att kommentera 🙄 Har gjort kvargglassen 100tals gånger (en hit med pepparkaksmak 👌). Men en fråga ang detta recept, vad har bovetemjöl för egenskaper ? Alltså, läser att många bakar med detta och undrar varför man ska köpa det? Funkar havremjöl lika bra?

Svar: Men vad glad jag blir! Haha ja, det där sjukt enkla glass receptet är nog en av mina favoriter, så enkelt och så sjukt många variationer, eftersom du som jag älskar pepparkaksvarianten, tycker jag du ska testa saffran+russin+vanilj protte. Som att äta lussebulle! Fast i glass då...
Till din fråga;
Bovetemjöl är ett glutenfritt mjöl, mest därför jag använder det, och det är också anledningen till att jag här använder 3 olika mjöler, ris bovete och havre.
Bovete binder inte ihop degen lika bra som enbart vetemjöl skulle göra, men eftersom det är glutenfritt (det är faktiskt en ört och släkt med rabarber) så är det väldigt bra att använda OM man är känslig för just gluten.
Det innehåller också långsammare kolhydrater, lågt GI, vilket inte ger lika kraftigt insulinpåslag/blodsockerdippar etc. det är även bra för sånna (som mig) som har en lite känsligare mage då det är mildare än vete-och andra "vanliga" mjöler och dessutom är basiskt (nu snackar vi Ph-värdet i kroppen som för många idag pga kosten försurar kroppen, vilket bland annat bovete över huvudtaget inte gör då det är som jag skrev innan; basiskt och istället hjälper kroppens Ph-värde i balans).

Hoppas det inte blev för klöddigt nu :)
Mia Olsen

Kommentera

Publiceras ej