Gissa vem som i skrivandes stund sitter och dricker julmust (alltid Apotekarnes), glor på Dreamworks julfilmer och knaprar protein Smarties kakor?
Kan vara jag...
 
Tror jag har experimenterat med dessa kakor nu fem gånger. Vilket betyder att jag har haft ett rent HELVETE med att få till dem. 

Första gången gjordes dem på bland annat kokosmjöl, kvarg och protein, som jag bakat kakor på förut, dem kom ut ur ugnen som drömmar, krispiga, luftiga och tjocka!
Meeeeeen efter bara en dag i en kakburk hade dem typ, skrynklat ihop sig och var helt plötsligt mjuka, sega och torra...

Visst kan vissa sega kakor vara goda men inte när dem är så torra att dem fastnar i flabben och halsen och håller på att kväva en till döds!!!!
Som jag själv sa till min läkare häromdagen, "nä, det av alla grejer behöver väll min familj inte få i julklapp..."
 
 
Men på fjärde försöker fick jag ändå till dem tyckte jag
Med tanke på att jag sitter och snart har klämt hela kakburken, hehe, så tror jag att dem äntligen fått ett godkänt!
 
 
Och smälta Smarties... Holy!
 
 
Nästan sockerfria.
Då jag bara fick tag på vanliga mini Smarties (faktum är att I don't give a shit om där är lite socker i dessa eller ej, för en kaka innehåller är där ändå inte mer än 0,6 gram socker).
 
 
 
FÖR 23 SMÅKAKOR:
 
120g krämigt cashew-eller mandelsmör (beroende på hur rinnigt eller fast ditt nötsmör är kan mer eller mindre äggvita behöva tillsättas)
45g äggvita
1/2 dl sukrin gold
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk kanel
1/4 tsk salt
1 dl vassle kanelbulle (från Tyngre)
 
1-2 små paket à 15g/st mini smarties 
 
 
Sätt ugnen på ca 170*c.
Börja med att röra ihop torra ingredienser i en liten bunke.
Tillsätt nötsmör och äggvita och rör tills det blivit en kakdeg som du kan forma små bollar av med händerna, vid behov fukta dem med kallt vatten, händerna då alltså.
 
** tycker du din deg blir alldeles för torr så tillsätt liiite mer äggvita. Men ta det väldigt lugnt med att bara ösa i, degen kan verka omöjlig och torr i början men efter du jobbat ordentligt med den så blir den till slut nästan "för" klistrig. Och därmed kaos om du har i för mycket äggvita för fort!
 
Lägg dina bollar på bakpappersklädd plåt. Pressa försiktigt på dem med två fingrar så dem plattar till sig 
Pressa ner 3 mini smarties i varje kaka.
Kör in i ugnen 10-15 minuter.
Dem ska få gyllenbrun färg, men inte för mycket, så håll något öga eller två på dem efter 10.
Ta ut och låt svalna, förvara i lufttät burk. 
Voila!
 
 
NÄRINGSVÄRDE FÖR 1/23 MED EXAKT 3 ST SMARTIES PER KAKA:
41 kalorier
2g kolhydrater - varav socker: 0,6 gram WHAT DID I TOLD YOU??!! <3333
3g fett
3g protein

Kommentera

Publiceras ej