Kan hända att när jag först lade ut denna på instagram så såg det mest ut som en stor grön hundgegga. Jag insåg det efteråt.
Men med tanke på hur den faktiskt blev, sjukt krämig, fast konsistens, mättande, god(!!!), så tänkte jag slänga upp några lite mer charmerande bilder och recept på den här!

Lovar att det är ätbart! ;)

 

Vegetariskt, ätbart och vääääldigt jäkla gott!
Lite som en hummus, fast galet krämig och len. Lite som silkestofu i konsistensen om ni någonsin testat det?
Fast inte lika 'dallrig'/pudding-aktig.

 

VEGETARISK BROCCOLI CRÉME
Laktos-och glutenfri

500g fryst broccoli, tinad i en sil
1 medelstor lök (100-150g)
1 färsk chili
1 stor näve färsk basilika
20-30 vrid med Roasted Garlic & Pepper kvarn (Santa Maria) alt. 1-2 vitlöksklyftor och svartpeppar
160g light kokosmjölk

400g Laktosfri Turkisk Yoghurt, Lindahls
2,5 dl bjäst/näringsjäst/Nutritional yeast


• Hacka och fräs lök, chili och broccoli i en panna.
• Häll över kokosmjölk, släng i basilika och krydda. Sänk värmen till lägsta, rör om och låt puttra lite i cirka 10-15 minuter.
"Ju längre ju godare".
• Ta av plattan och låt svalna.
• Häll över allt i en mixer och mixa till en jämna massa, för min del, lämna gärna några små broccoli bitar kvar, tuggigt är bäst enligt mig!

• Häll över i en bunke och rör i bjäst och turkisk yoghurt, så att allt blandar sig ordentligt.
• Låt stå och dra någon timme eller två innan servering, dock inte nödvändigt.
Jag slevade i mig en rejäl sked på stående fot medan jag rörde om haha, blev himla nöjd med denna.
Ett riktigt tager-vad-man-haver/ihop släng på rester som skrek efter att bli använda!

Och inte blev det något misslyckande inte!
Testa testa testa vetja!

Den passa perfekt som röra till grillat, dipp till chips och grönsaksstavar, eller till en kall pasta sallad.
Jag har nämligen testat alla ovanstående.
Grillat och kall pastasallad kan jag verkligen tipsa om att använda den till.
Blev verkligen jätte gott!

Kommentera

Publiceras ej