En urgod, sötare variant av "pizza".
Let's just call it breakfast pizza!

 

Enkel och snabb, förutsätt att du har färdigmixad blomkål då vill säga.

Jag är inget vidare fan av att köra ner grönsaker i min gröt, vilket många verkar hypa över.
Zucchini gröt, blomkåls gröt, osv.
Nä alltså, pumpa puré och riven morot funkar fin fint, just för att det smakar ändå mer "passande till sötare saker" än vad zucchini och blomkål gör.
Men denna gången överträffade jag mig själv lite.
Blomkål har jag ju faktiskt bakat grymma kakor på, så väck med den där förbannade envisheten och bara kör (typ)!

 

Bottnen blev definitivt min nya favorit att ha som bas till pannkakor, våfflor och som till denna här, mjuk, söt och god frukost pizza!


För en sats (beroende på hur hungrig du är då):
250g fryst/tinad blomkål
2 ägg
3 msk kokosmjöl

Valfri sötning och krydda: jag hade kanel, kardemumma, vaniljpulver och sukrin gold.


Sätt ugnen på 200*C.
Krama ur din blomkål i tex en kökshandduk.
Mixa den till en slät puré.
Rör ihop alla ingredienser i en bunke.
Häll över i en ca 20x20 cm paj form.

Nu minns jag tyvärr inte hur länge jag hade inne den på exakt, men minst en 15-20 minuter.
Ni ser på bilderna ovan hur min såg ut, sådär fin och lite 'gyllene' ska den vara när den är klar!

 

Fyllningen är så himla enkel och om möjligt ÄNNU GODARE än själv botten...


För krämen:
1 skopa Tyngre Vaniljdrömmar vassle**
100g keso

** du kan välja att plocka bort proteinet och ersätta med vaniljpulver/stevia och valfri sötning!

Mixa din keso till en slät (underbart) krämig kräm.
Rör ihop med protein (eller sötning och vanilj).
Smeta på din pizza botten, som nu hunnit svalna lite.

Sist men inte minst, använde jag mig av Önos lågkalori jordgubbssylt, då det är den, enligt mig, godaste sockerfria sylten som går att köpa i butik!


Testa testa vetja!
Det är verkligen en (Tyngre vanilj-)dröm!
(Fattar ni? Dröm, vaniljdröm, vaniljdrömmar, Tyngre, hehe...)

 

1 kommentarer

Ida

19 Aug 2016 18:52

Hur gott! Provade direkt och DOG haha. Btw du är sjukt inspirerande! Grym brud och utveckling 🙌🏻 följer du IIFYM eller liknande?
Tack för inspo!

Svar: IIFYM-MY-WAY brukar jag säga, då jag inte hetsar så jäkligt över 1-20g kolhydrater "för mycket just idag". Tycker som sagt att man ska få lov att leva också! Utan ångest över vad man stoppar i sin mun eller hur mkt/lite man tränar just den dagen.
Och gud vad glad jag blev över din kommentar!
Tack tack tack ska du ha! :D
Mia Olsen

Kommentera

Publiceras ej