En bar: 167 kcal 18g p 11g k 7g f 


Enkelt, snabbt, basic, är vad jag föredrar. Därav mitt oändliga arkiv av proteinbars i alla dess färger(?) och former. För i grund och botten är dem nästan alltid baserade på samma gamla recept jag använt från start. 
Med vissa tillägg, och ibland vissa lite större ändringar, såsom när vita fiber ersatte mjölet, och när jag bestämde mig för att plocka bort mjölet helt, för att istället använda smält nötsmör och/eller banan, äppelmos mm. 

Men som sagt, i grund och botten, basic, enkelt, snabbt, det är så jag gillar det, så jag vill ha det. 
Och jag vågar nog påstå att det är så de flesta vill ha det nu för tiden? 



Dessa är ett typiskt exempel på mina enkla proteinbars, som trots sin enkelhet blir väldigt goda, förutsätt att du använder dig av ett välsmakande protein. För i just bars, är proteinpulvrets smak väldigt framträdande, i större kakor och muffins går den att maskera nästan till fullo med hjälp av kakao, stevia, sirap osv. 
Men i bars har i alla fall jag upplevt att det kan vara lite svårare att maskera smaken av just pulver. I alla fall när du använder sånna mängder som du gör här! 



TRIPPEL CHOCOLATE CARAMEL NUT PROTEINBARS:

3 bars:
1 skopa karamell whey 
1 skopa choklad whey
30g fettreducerat kokosmjöl
1 tsk pulver stevia (motsvarar 1 msk sötning som mäter som socker) 
10g hackade nötter, pekannötter tex. 
3-4 msk osötad mandelmjölk

Topping: 
21g sockerfri choklad 
Några flingor havssalt
Ev lite extra grovt krossade nötter för knaprigt och namnam! 

Rör ihop torra ingredienser. 
Tillsätt mjölken en sked i taget och rör/mosa ihop ordentligt. 
Beroende på protein = olika mängd vätska krävs. 
Det får inte bli för kladdigt, men heller inte för torrt! 

Ta upp tre klumpar och forma till bars, ställ in i kylskåpet medan du smälter chokladen och har i ditt salt. 
Ta sedan ut barsen och 'pensla' på din choklad med det redskap du finner lämpligast. 

Ställ återigen i kylen (eller frysen om du inte har tålamod nog att vänta tills chokladen stelnat). 

Kan passa på att sneaka in här att barsen är rå-jävla-dö-goda att äta även om chokladen inte hunnit stelna. Smält choklad på proteinbars kan nog vara bland det godaste jag ätit för att vara helt ärlig. 
Och yes, denna erfarenhet fick jag just pga ovanstående kursiva text; inget tålamod... 

Vaddå sötsugen? 


Och vad gör man med chokladen som blir över? 
Om det blir någon över...

Man gör choklad doppade goji och mullbär såklart, hur gott som helst att ha på gröten (återigen smält choklad...), kvargen/yoghurten, smoothie eller bara äta som dem är. 

Går fort att göra också, smält choklad, ha i din valfria torkade frukt (banan chips & frystorkade hallon next!), och rör om så allting täcks. Häll ut så det ligger relativt "inte på och ihop med varandra" och swischa in i kylen så det får stelna. 
Förvara sedan i lufttät burk, jag brukar ha mina i kylen, har en viss crusch på att ha allting i kylen innan jag äter det... 

Även min vanliga godispåse.... 

Kommentera

Publiceras ej