Städa ur frysen? 
Fy sjutton vad tråkigt. Massor med mat, matlådor med mera som man bokstavligt talat pressat ner för att få plats med dem. Som man sedan helt glömt bort, för "äsch jag äter dem ändå någon gång". Den där någon gång som visst råkat bli ingen gång

Så när mamma kom med den (kanske ändå rätt så) briljanta idéen att vi måste börja tömma frysen för särskilt mina lådor var tydligen ganska så fulla. 
Räknas det som fulla om man knappt kan öppna och ännu mindre stänga lådorna? 

Nåja, i vilket fall som, ut med allt, kolla igenom och sortera lite så jag iaf hade bättre koll på vad jag hade där. 


Och istället för att hänga läpp över att jag nu måste börja vara kreativ på-icke-eget-intiativ så bestämde jag mig för att göra något roligt av det hela! 
Dvs, en liten tävling mot mig själv typ, vad kan jag hitta på med allt detta, lax i alla dess former, biffar, mixade bönor och grönsaker, bananer, low carb bröd, tortillas, sojakorv, färs med mera. som jag inte hade tänkt göra från början? 

Hitintills har det blivit tre "släng allt gott i en form och över med ägg, riven ost och mjölk - casserole", en hel veckas förtäring av chili con carne med kidneybönor för det var vad frysen hade att erbjuda, vegetarisk korv pizza, lax omeletter och även några bakverk! 


Bara att sätta igång, julen står ju trots allt och stampar utanför dörren i väntan på att få komma in i värmen. Inte sant? ;) 


Mjuk Protein Pepparkaka! 

1 dl vanilj protein
2 msk kokosmjöl
100g mosad banan
100g blomkålspuré 
1,5 dl mandelmjölk
1 msk äggvita
1-2 tsk pepparkakskrydda efter smak
2 tsk kanel
1/2 tsk bikarbonat 
1/2 tsk vanilj extrakt
2 tsk sukrin + 1-2 tsk sukrin gold

Rör ihop allting förutom mjölken, tills det är en jämn och fin massa. 
Tillsätt mjölk och vispa/rör ihop till en smet. 
Häll över i bakpappersklädd form och swischa in i ugnen på 175*C i ca 35-40 min. 

Jag hade min inne i 45 minuter vilket blev lite för mycket då den blev nästan-bränd på toppen. Men ni får hålla ett öga på den de sista 10 minuterna! 



Och frukostar, inte har det blivit mycket gröt de senaste två veckorna. Just pga utrensningen! 

Morotskaka pannkakor, pepparkaks-frukostkaka och denna, är något av de saker jag slängt ihop på måfå som visat sig bli super


APPLE PIE FRENCH TOAST BAKE:

3 skivor Nystart toast (Carbzone/low carb bröd) 
100g rivet äpple
100g äggvita
1 msk sukrin
Kanel

Klipp brödet i tärningar, eller riv för all del om ni inte bryr er om hur det kommer se ut. Rör ihop bröd, äpple, sukrin och kanel i en 'microsäker' skål, ha i äggvita och rör ordentligt så äggvitan inte lägger sig för mycket i botten. Jämt fördelat ska det vara! 

In i micron på full effekt i ca 2-2,5 minuter. 
Ta ut din skål och ställ den upp och ner på ett fat, banka lite lätt i botten, "kakan" ska släppa själv när den är klar, annars får du stå och peta loss den lite med en kniv eller något bara precis runt kanterna så den släpper. 

Toppa med fettreducerad jordnötssmörs frosting
2 msk pb2 
2 msk kvarg
Lite vatten

Bara att röra ihop tills du fått den konsistens som passar dig, du kan även ha i lite sötning, kanel etc om du vill. 
Häll över kakan. 

Jag hade över lite kalorifri maple sirap och 2 tsk solroskärnor också, mest för knaprigt och sött är gott! 

Kommentera

Publiceras ej