Jag använder mig inte av proteinpulver för att jag tror jag behöver det! 
Däremot är det super att ha något gott att dricka då och då (varje dag med andra ord), smaksätta gröt, yoghurt och smoothies med, att stoppa i bakverk som verkligen kan bli riktigt grymma, sålänge du vet vad du håller på med. 
Sen hjälper det ju säkerligen också till viss del. Men, är kosten fel, tränar du fel etc, gör det inte mycket nytta! 

OCH...

De bästa proteinkällorna som finns är faktiskt, surprise surprise, MAT! 
Och då snackar vi inte om kvarg, keso eller diverse "andra produkter", det är ju inte precis som att kossorna skiter ut färdig kvarg, ost och keso eller hur? 

Det är mjölk som är behandlad/fabriksverk för att få fram proteinet. 
Vilket blir lite mer jobb för kroppen att bryta ner innan det kan komma ut och göra någon nytta. 
Kött, ägg, sojaprodukter, baljväxter, så obehandlade produkter som möjligt är egentligen det bästa du kan äta. 


Från första början var alla människor gluten-och mjölk/laktos intoleranta. Vi jagade, åt KÖTT, bär, nötter. Vi odlade ingenting. För vi kunde inte, vi levde på 'ren, obehandlad mat'. 

Det sägs att dem som är mjölk-och/eller gluten idag är dem som fortfarande har kvar (mer) gener eller vad man ska kalla det, från våra 'förfäder' från den tiden. 
Sen att folk idag blir intoleranta på senare år är oftast pga alla tillsatser, utsläpp mm vi har i världen idag. 

Men som jag tex, jag föddes laktos intolerant, som sedan har ökat mer och mer för varje år. Jag kan idag inte äta mjölkprodukter öht utan att magen slår bakut. Gluten har jag också fått, på senare år, vet inte om jag har haft det också sen jag var liten. Har alltid haft kroniska problem med min mage. Och det är ingen omöjlighet att jag alltid har varit lite känslig för gluten. 

Sen jag fick mitt kostschema som inte innehåller några mjölkprodukter (förutom proteinpulver som är låglaktos/laktosfria eller mjölkfria) eller gluten har jag aldrig mått bättre! 

Jag känner direkt av när jag äter mjölk eller gluten, såklart snackar vi då om proteinbars, kvarg, keso, ost, riskakor med smak, Hemmakväll/Candy People/till viss del Natur godis och glass. LEV LITE VA!? 
Det dryga är att det inte bara påverkar magen negativt, utan hela min kropp flippar ur. 

Energin dimper i botten, huvudvärk, sugen på allt hela tiden, känner mig aldrig riktigt utvilad, blir lättare deprimerad (låter sjukt men jo..!), tappar seriöst mer hår också, mina leder knasar mer än vanligt... Etc etc. 
Men dem ovan är dem biverkningarna jag oftast får när jag inte sköter kosten, räcker med bara 3-4 dagar i veckan. Sen är det kört och jag måste leva på okryddad dietmat (i större mängder dock och även utesluta all form av proteinpulver!!!) i minst TVÅ VECKOR för att kroppen ska bli bra igen! 

Om jag är överkänslig eller vad, I don't know, men jag vet också att där är fler där ute som har liknande problem som går och klagar och trycker smärtstillande/diverse tillskott för dem tror att det ska hjälpa. 
Absolut att tabletter och 'super' drycker kan hjälpa lite. MEN är det kosten som är fel, hjälper dem ingenting i längden!
Folk börjar med paleo, lchf, vegan kost för dem tror att JAMEN DETTA HJÄLPER JU! 

Men faktum är att... 
Hade du bara testat utesluta/dra ner på mjölk och gluten en period, testa minst två månader, och du kan få känna på underverk! 


Just nu är min kropp kaos. 
Jag är svullen och energilös 24/7, har ont lite överallt, huvudvärk och vill-sova-hela-tiden... 
Det är verkligen svårt det där, att låta bli mjölk och gluten när man älskar kvarg, filmjölk, keso, glass, choklad osv. 
Men man får helt enkelt hitta substitut, eller bara äta väldigt mycket mindre av det än vad man brukar. 

Men jag är en sådan tråkig 'allt eller inget' människa. Vill jag ha prottebars/godis/glass etc tar jag aldrig bara några bitar sen är jag nöjd. Nääädå, här ska krängas minst 0,5 kilo typ. Gärna varje gång suget slår till. 
Så för MIN del är det bäst om jag helt enkelt lägger av HELT med allt sådant och äter bra mat och vänjer av smaklökarna/suget från socker och mjölkprodukterna (buäh!). 
Det är drygt som fan. 
Men så jävla värt det när kroppen kommit tillbaka på banan igen. 

Och nä, inte frukten banan, utan BA-NA-NNNN! 
En sådan du kör racerbil på ni vet? 

2 kommentarer

Emma

06 Jun 2015 21:18

Utesluter du alla mjölkprodukter? Även dom laktosfria alternativen?

Svar: När magen och kroppen blir helt kaos av för mkt mjölk, socker etc så ja, ALLT slopas!

Återhämtar mig mycket snabbare då.
Sen när jag känner att kroppen är tillbaka på banan, då börjar jag införa lite mer laktosfritt i kosten igen. Stegvis så kroppen inte får en chock.
Mia Olsen

Anonym

29 May 2016 00:23

Nej här har du fel. Vi har INTE varit laktosintoleranta från början. Modersmjölk innehåller laktos, till exempel. Varför vissa inte kan bryta ner laktos är för att enzymet (protein) laktas saknas (spjälkar laktos till galaktos och glukos har jag för mig...)
Glutenintolerans är en autoimmun sjukdom! Varför folk får dessa (ex. T1 diabetes, hypotyreos, addisons, chrons mfl.) är till stora delar oklart, men man vet att de är besläktade. Tillsatser och utsläpp SPEKULERAS vara TÄNKBARA orsaker, men man VET INTE!!

Svar: Då är det alltså bara en spekulation jag fått höra hela mitt liv att vi från början var laktosintoleranta :)
Mia Olsen

Kommentera

Publiceras ej