Aka Vita Fiber! 
Som de flesta inom "hälsofitnesswhatever" världen vet är huvudingrediensen i de populära och drömgoda Questbars. 
I alla fall Chocolate Chip Cookie Dough, Coconut Cashew och Smores! 

Så jag gick in på VitaFibers hemsida för någon månad sedan och tänkte beställa hem en liten flaska, testa och se om det var något för mig. Ville hemskt gärna testa göra egna Questbars för hur bra hade inte det varit? 
Slippa paya ut multimum för några bars när man istället kan göra dem själv för halva priset eller mindre!?  

Har även sjukt sug efter fransk nougat fylld med pistagenötter. Så det ska jag också göra med denna... 

5 KILOS DUNKEN??? 

Född springandes för fan, har alltid bråttom, kan aldrig vila, måste alltid ha något att göra, alldeles för snabb för mitt eget bästa. 
Så tittade knappt ens på vad jag beställde, bara klick klick, så var beställningen gjord och där satt jag helt paff, 5 kilo? Vad tittar jag med? Röven? 

Nåja, 800kr för den istället för nästan 200kr för en pyttefjutte flaska från Funksjonellmat/Nutrinick eller var den 'svenska varianten' nu kommer från är helt klart 5000000 kilo hehe gånger billigare! 


Och behövde en liten WakeUp 'cuz work was to come!
Http://swenutrition.com

Men visst hann jag med två godingar! 




De två absoluta favoriterna i Questheaven! 


Och några egna varianter! 

Alltså jag döööör för den Honey Cinnamon Raisin Peanut Crunch baren! 
Herregud vad är jag för något? 
En med ett par jäkla bra smaklökar i alla fall! 

And with a little help from my friend, mitt älskade PB2 blev dessa, också godare-än-the-real-deal: Peanut Butter och Chocolate Peanut Butter till. 
Dessa försvann på knappt två dagar... 


Så fler blev gjorda! 
Såklart gjorde jag min Honey Cinnamon Raisin Peanut Crunch igen. Får fan skrivkramp av det där namnet!!!
Den bästa proteinbar jag någonsin smakat och jag har smakat fööööör många *stackars mage vad du fått lida...*!







De två sista, bajskorvarna, blev väldigt kladdiga hur jag än gjorde, använde ett dåligt jäkla protein som aldrig blir bra i bakverk! 
Har testat tjugo olika vis att få rätt på det men nope, det vägrar, blir rena rama kladdkakan av den, bokstavligttalat, kladdkaka. Tastes good tho'. 



HOMEMADE QUESTBAR HOW TO!

1 - 1,5 msk Vitafiber sirap 
1 skopa protein 
0,5 msk mandelmjölk/Walden Farms Sirap

ev sötning och smaksättning 
(variation = oändlig): nötter, torkad frukt, kokos, choklad, kanel, vanilj, ananas, kex osv osv 

• micra Vitafiber i en burk, det ska koka/bubbla ordentligt(!) jag kör på en 30 sekunder, men kan variera
• rör ihop med de resterande ingredienserna 
• blir det för kladdigt, tillsätt mer protein eller valfritt mjöl etc 
• rör ihop ordentligt och forma bars
• kyyyyl! 

• är dem lite kladdiga, så kommer dem stelna super snabbt i kylen, så det blir verkligen som Questbars!



Min älskade Honey Cinnamon Raisin MÅSTE NI HA RECEPTET PÅ!
Bara gör den ät den gosa med den sov med den visa upp den fota den leeeev med den! 
Så himla god jag kolar!!! 

Honey Cinnamon Raisin Peanut Crunch:
1 'Questbar'

1 msk VitaFiber
1 skopa 3phase vanilj**
0,5 msk mandelmjölk 
0,75 tsk kanel
5g sultan russin***
5g honungsrostade jordnötter****


** 3phase vanilj: förutom Fitnessgurus protein är detta det protein jag testat (återigen, har smakat/bakat/pillat mig igenom ett stort urval av märken och varianter... 
Och jag undrar var mina pengar tar vägen???) där konsistens och smak blir grymt i allt! 

Det är från Selfomninutrition och går att hitta lite överallt, det är en blandning av kasein, ägg och vassle, det funkar och blir fan bra i allt! 
Mjuka kakor, hårda kakor, kladdiga kakor, proteinbars; hur du än gör dem, fudge, karameller, såser, smoothies, overnight oats, i gröten (KRÄMIGASTE SKITET!!), fluff etc etc. 
Behövs knappt/ingen sötning när man använder detta! 

*** Sultan Russin: större och saftigare än vanliga russin, just saying!

**** Honungsrostade jordnötter: ni dör ej av lite vanligt socker jag lovar!
Och dem gör minst 50% av hela den här baren, just trust me in this! 

Kommentera

Publiceras ej