Eftersom väldigt många överreagera på mitt instagram inlägg från igår, så vill jag bara klargöra några saker, för att ni ska förstå min situation! 


Okej, då kör vi, den senaste tiden har sett ut såhär: 


Jag kunde stiga upp allt från kl 6 på morgonen till 8. Men har aldrig varit något stort matvrak mitt på dagen. 

Så jag tar ofta en ganska lång promenad en timme efter jag vaknat för att få igång hungern typ, ganska misslyckat försök dock haha...


Frukost ca 10-12 (oavsett när jag steg upp); 1,5 port gröt med linfrö, kvarg/keso eller protein shake + ev. hallon


Lunch 13-14: 1 burk (250g) keso 4%/kvarg. 

Här tvinga jag mest i mig det för som sagt "man ska äta regelbundet bla bla bla! 


Träning: aminosyror

Väldigt olika på när jag tränade & tränar faktiskt, men om vi säger den tiden jag brukar köra nu för tiden, så är det vid 14.30 och sen 1-1,5 timme. 

Bussen hem tar jag 16.30. 


Middag ca 17-17.30: bönor/bulgur etc, soja/protein källa, grönsaker ev lite ketchup/sås. 

Här var jag faktiskt riktigt nöjd med min fördelning och mat. Men samma som ovan, var jag särskilt hungrig? Nej.. Oftast åt jag inte ens upp, eller lade med flit upp för lite för att ändå räkna det som 100-150g etc. 


Kvälls: massa nötter eller choklad, frukt etc. 

Det är här det brister! 

Ca 1-2 timmar efter middagen kommer plötsligt ett sug och en hunger som gjorde mig totalt galen! 

Jag gick ofta och små åt (fy dig!) och alla vet att det är svårt att 'hålla portionerna' när man bara går och tar lite här och lite där. Det kunde seriöst sluta med att jag, när kvällen var slut hade käkat nästan 1/2kg nötter!!!!! 

Att påpekas är då att jag även är smått överkänslig mot nötter & frukt i för stora mängder (och väldigt allergisk mot choklad). Så ni kan ju tänka er hur jäkla bra jag mådde resten av kvällen? 


Det roliga var bara att detta blev en ond cirkel. Jag kunde inte sluta! 

Och min redan känsliga IBS mage blev ju bara värre och värre! 

Det slutade med att jag började få tillbaka en hel del anorektiska tankar, om att jag skulle bli fet, att jag måste svälta dagen efter osv. för att man KAN INTE äta såhär resten av livet!!

Det går bara inte, iaf inte för mig.  


Under en "bättre" matperiod. Dock var jag fortfarande för smal JAG VET DET! Men jag hade ändå bättre matrutiner här! 

Som ni ser var min 'diet/livsstil/whatever' inte det bästa. 

Frukosten tvingade jag i mig mest för att "man måste äta frukost" sen gick jag och var mätt fram till kväll, tvingade ändå i mig en burk keso, mest för att.

MEN JAG VAR JU ALDRIG HUNGRIG!! Förrän på kvällen då, om det var för att jag åt för dåligt och rörde på mig en hel del på dagen så att kroppen fick för lite då, jag tror iaf det var så. 


Vilket som hamnade jag i en ond cirkel som verkligen inte gjorde mig gott, varken kropp eller knopp. Jag försökte flera gånger vända på det själv. Men det var som att hjärnan var helt inställd på att ÄT ALLT DU KAN NU PÅ KVÄLLEN FÖR ANNARS..!

Ja vad var det som var annars egentligen?


Jag kan däremot erkänna att JAG HAR INTE ÄTIT SÅHÄR ALLTID, åh nej, flera gånger har jag haft jätte bra perioder där jag ätit jätte bra och regelbundet. 

Men när jag jobbar/jobbade... 

Och det stället där JAG var, (äldrevården med inslag av psyk) så fanns det ingen tid för att äta, och när man väl hade tid att äta, åt man så mkt man bara kunde för du visste inte när du hade tid att äta nästa gång igen. 

Det hände allt för ofta att jag jobbade tex 12-21/22 och under hela den här tiden kunde jag få i mig en liten sketen sallad. När jag sen kom hem var jag så trött och utmattad att jag deckade direkt, behöver jag ens nämna att jag levde på koffein piller? 

Dagen efter upprepades det hela, och dagen efter det... 

Denna perioden av konstant stress och för lite mat gjorde min redan knepiga mat situation ÄNNU VÄRRE! 

Och som sagt, har jag inte klarat av att ta mig ur den själv. 


DET VAR DÄRFÖR(!!!) jag nu tog hjälp av en väldigt duktig person (jesperjkfitness @ instagram) för att jag vill verkligen få rätsida på min kost.

Muskler, balans & ett schysst psyke växer inte direkt på träd, som ni säkert redan vet! 


Så detta var min lilla (långa) historia om VARFÖR och DÄRFÖR! 

2 kommentarer

Daniella 🌙

19 Feb 2015 13:14

huvudsaken ar ju att du vet vad som ar bra for dig, bry dig inte om vad andra sager <3

Svar: Helt klart! Man ska inte må dåligt! Kommer ju ha en uppföljning efter ca 4 veckor och ta ny fettmätning mm. kolla mående etc så lär ju märka då :)
Mia Olsen

S

27 Feb 2015 16:37

Vad heter du på insta??

Svar: miiaolsen :)
Mia Olsen

Kommentera

Publiceras ej