Tänkte bara dela med mig av denna goda "cookie dough" jag gjorde igår. 
Riktig julkänslor över den, och god blev den! 

Börja med att mixa 230g (en förpackning) avrunna och sköljda kikärtor, hemligheten för att få den 'perfekta' degen är att mixa lite ärtor åt gången så det blir en fin och jämn massa utan en massa stora bitar. 
Slå över i en skål och tillsätt 2 skopor av Fitnessguru OneWhey Vanilla white chocolate protein, sötning (jag hade 2 msk sukrin gold + 2 msk vanligt vitt sukrin, men det går lika bra med honung, sirap, vanligt socker etc) efter smak, 1-2 msk kanel (lite pepparkakskrydda om du har det hemma?) och rör om som en galning. 
Det kan vara ganska segt att få det jämt fördelat i början men ge inte upp! 
 

När du fått en kladdig smet tar du fram en Onewhey gingerbread proteinbar också denna från Fitnessguru och hackar i små bitar (efter behag). Tillsätt dem och blanda ihop igen. 
Eftersom smeten har en tendens att klistra/kleta en hel del (och du vill kanske forma den till bollar/bars? Annars kan du redan nu hugga in om du vill, bäst blir den, enligt min mening om den får stå och dra i kylen någon timme) så kan du nu tillsätta någon liten matsked fiber husk/psylliumfrö mjöl, rör om ordentligt och ställ sedan in i kylen en stund så den får svälla/stelna lite. 
 
Ta fram igen och forma med lätt fuktade händer till bollar/bars/cookies och ät "rå" eller baka dem i ugnen en 15 minuter på 200*C. 
Här gäller det att hålla koll så de inte blir de minsta lilla brända! De ska bara precis på ett frasigt/lite hårt skal runt men helst fortfarande vara sega och "cookie dough"-aktiga i mitten. 
 
Ta ut och låt svalna, hugg in! 
 
Jag äter denna både 'rå' (utan husk) och formade som bars (fortfarande ej bakad men låter dem stå i frysen/kylen några timmar först så de hinner stelna ordentligt) och bakade som cookies! 
 
Godast är den nog obakad, om jag får säga det själv. 
Men frågar du mig imorgon kommer jag med all säkerhet svara tvärtom! 
 

1 kommentarer

Lisa's healthspo

21 Oct 2014 08:14

Asså åh! Mums vad gott!! :)

Svar: Jaaaaaa :DDD
Mia Olsen

Kommentera

Publiceras ej