Mumsigare, nyttigare och bättre muffin/scones går nog tusan ta mig inte att hitta. Trodde jag dog lite när jag fick smakat min första tugga på en av dessa godingar, och doften som uppstod när man bakade dem? No words needed, helt freaking amazing!
 
  • endast naturlig sötning
  • proteinrika med 3-stegs-protein, både från whey, casein, ägg och spannmål
  • lägre kolhydrathalt, men väldigt nyttig sådan
  • fluffiga, saftiga, goda, mättande, perfekta som både mellis, frukost, middag, snacks osv. alla tider på dygnet!
Ingredienser:
100-200g äggvita (här kan man välja själv vad man tycker är lagom, jag föredrar själv 200g)
100g kvarg
2 msk/40g crunchy jordnötssmör
ca 0,5 dl vatten/mjölk
1 dl 3phase vanilj protein 
1 dl (fiber) havregryn (malt till mjöl)
1 tsk bakpulver
2 tsk kanel
30g sultanrussin
 
- sätt ugnen på 150*
- börja med att vispa äggvitan fluffigt i en skål. det ska bli så fluffigt och fast att skålen ska kunna vändas upp&ner utan att det rinner iväg.
- rör ihop de våta och torra ingredienserna i en skål till en fast deg.
- rör försiktigt ihop degen i äggvitan, du ska bevara så mycket av fluffet som möjligt!
- när allt blivit ordentligt blandat ska du ha en stor fluffig smet.
- som du sedan fördelar i (silikon)muffinsformar och petar ner russinen i botten på varje muffin.
- kör in i ugnen (150* som sagt) i ca 20-25 minuter, du får använda en sticka att sticka ner i mitten på någon muffin för att kolla så dem har stelnat ordentligt. men mer än 20-25 minuter ska inte vara nödvändigt för då är blir dem bara torra och inte lika goda/saftiga!
 
Om du som jag gör 9 st mindre muffinsar av smeten så ser näringsvärdet ut såhär (beräknat på mina ingredienser/mått osv):
89 kalorier 
9.9g protein
6g kolhydrater
2.6g fett
 
dvs att hela satsen muffins kan du trycka i dig utan att riskera sabba din macrofördelning resten av dagen ;)
803 kalorier
88,8g protein 
53,8g kolhydrater
23,5g fett
 

plus då att dem verkligen smakar syndigt gott, helt sjukt vad nöjd jag blev med dessa!
testa.för.tusan!

2 kommentarer

Rebecca

22 Jul 2014 13:43

DETTA SKA TESTAS!

Svar: Hoppas verkligen det smakar! En par riktiga näringsbomber är vad dem är! :)
Mia Olsen

Lisa's healthspo

23 Jul 2014 19:28

Åh så himla gott!! Får kanske ta och testa? ;)

Svar: JAAAAAAA GÖR DET :D
Mia Olsen

Kommentera

Publiceras ej