Har kommit fram till en sak som jag bara varit vagt medveten om förut.
Anledningen till att jag inte klarar av att äta som jag ska, utan hellre äter godis istället för mat eller bara svälter helt.

Mättnaden. Är så jävla rädd för att bli mätt så att det inte är sant. Hatar att känna känslan, att vara full, mätt. Jag är äcklig då. Inte okej.

Så varje gång jag ska äta, om jag ska äta, är det alltid en jakt på maten som mättar minst, mängderna som är minst.

Herregud, jag låter för tusan sjukare än vad jag egentligen är! Eller jag kanske verkligen är såhär pass sjuk fortfarande?
Jag vågar verkligen inte ta upp det här med min mamma eller behandlare. Så vänder mig till er, läsare, är det någon här som har tips?
HUR FAN GÖR MAN FÖR ATT STÅ UT MED MÄTTNADEN?
Den där fruktade bukfyllan, den skrämmer skiten ur mig! Är så jävla rädd för att bli mätt. Svullen mage, full mage, stor mage, ångest, panik, vill dö.

13 kommentarer

Angelica

23 Jan 2013 20:36

åh, fina du, jag har tyvärr ingen aning om vad man kan göra åt det, jag har inte så himla stora problem med just mättnaden. kramar!

Kajsa

23 Jan 2013 21:02

Hej fina du! Dethär problemet hade jag väldigt länge, och det finns tyvärr inget enkelt svar. Jag skrev en minneslapp till migsjälv där det stod 'mättnad är bra, skönt och ett tecken på att kroppen mår bra' osv. Det tog lång tid innan det lättade, för jag var ju tvungen att förändra en av de grundinställningar jag haft så länge utan att riktigt inse det.
Det enda man kan göra är att vara vaksam på sina tankar och förbjuda dem. Vända dem till mättnad är bra, oavsett vad mitt huvud tänker. Jag tycker fortfarande mättnad är obehaglig ibland men inte alls i samma utsträckning som förr! Så det går bli bättre och kanske en dag fri från känslan. Man måste bara träna träna träna på att kontrollera sina tankar. Mat är bra. Mättnad är bra. Ett tecken på att min kropp är nöjd. Styrkekram!

Svar: tusen tack för din underbart peppande och fina kommentar, om du bara visste hur mycket det värmer!ska försöka ha det i åtanke, men har verkligen supersvårt för det. ush. hur kan en jäkla tanke växa sig så stark att den lyckas ta över en helt och hållet? det är verkligen sjukt och hemskt...
önskar så att jag bara kunde knäppa med fingrarna så var alla med någon form av problem helt fria från dem. det hade varit så underbart!

ta hand om dig fina fina Kajsa! kramar
Mia Olsen

Matilda

24 Jan 2013 11:13

Hej. Jag har följt din blogg ett tag och den har verkligen berört mig... Jag har själv varit sjuk i ätstörning sjukt länge och har varit som du läskigt nära döden... Jag vet hur jobbig mättnads kännsslan kan vara och man vill liksom inte möta den och det är skit tufft. Det bästa är att ta det i små steg försöka öka mängden och möta rädslan man får just när man känner sig mätt,sysselsätta sig med något annat för att komma över tankarna, för mättnadskännslan och när magen svullnar försvinner så småningom när kroppen vant sig... Jag tror på dig och mailar gärna med dig om du vill... Allt som ger något i livet sägs vara tufft och inget kanske kan bli perfekt men det kan bli så mycket bättre och det är du värd... Styrka till dig!

Svar: <33333
Mia Olsen

Anonym

24 Jan 2013 19:15

Jag tror att det handlar om att äta frukost mellanmål lunch mellanmål middag sen kvällsmål. Om man äter alla sex mål mat om dagen så behöver det inte vara sådana mängder som känns som en bukfyllnad, jag har själv problemet att jag sparar in mat till kvällen typ äter mini frukost + lunch så jag kan "unna" mig äta på kvällen men när man drar ut på måltiderna så blir kvällsmaten så stor att jag känner mig så mätt och får ångest så det gäller att hålla måltiderna regelbundna så slipper man mättnaden :) och inte dricka så mycket vatten/te i samband med måltiderna :) kram på dig!

Ebba Molin

24 Jan 2013 20:39

SV: Tack fina du!
Jag själv var jätterädd för mättnadskänslan och kunde inte tillåta mig själv att känna den. Men ju fler gånger du tvingar dig själv att äta en hyfsat normal portion och också behåller maten kommer den där hemska klumpen man känner i magen minsta, gång för gång. Tro mig<3 Du har säkert hört det tusen gånger förr, men ät lagom och ofta!
Kramar, jag tror på dig.

Svar: tack för din fin kommentar vännen, den peppade mig faktiskt ganska rejält! och gjorde mig så himla glad.att folk som du finns och stöttar och har sig gör så himla mycket ska du veta!
kram och ta hand om dig.
Mia Olsen

Lisa

24 Jan 2013 22:33

Sv: av den turkiska yoghurten brukar jag äta 2-2,5 dl. När det gäller denna äter jag faktiskt "lätt" 3,5% varianten (annars alltid standard produkter!!!) men jag tycker att det är okej med lättvatiant på denna. Våga testa!

Våga uppleva och acceptera mättnaden. I början är det jobbigt, speciellt om man kommer från svår svält. Precis som med allt annat i livet gäller det att vänja sig. Tillslut kommer kroppen anpassa sig. Jag tror också att det är viktigt att tillåta sig själv att känna såväl mättnad som hunger. Något sjukdomen gärna vill förneka en.

Kämpa, stå ut och kämpa lite till så blir det bättre!

Svar: tycker bara det är så himla jobbigt, känner att "shit jag kommer vara mätt alldeles för länge så kommer jag hoppa de andra måltiderna pga det". osv.fast vet innerst inne om att det är bättre att äta sig mätt egentligen, annars går man ju bara runt och känner sig småhungrig vilket resulterar i mindre bra tankar och saker..

ah okej, ja hade det funnits någon light-turkisk/medelhavs yoghurt som var laktosfri hade jag nog testa för längesedan. men där finns bara standard fetthalt och den skrämmer skiten ur mig. blä.
och vill inte utmana magen genom att äta inte-laktosfritt heller precis.
tack iaf för svaret och peppen finaste du!
Mia Olsen

Felicia

26 Jan 2013 01:03

Vännen. Mättnad är bra. Tänk vad skönt att du känner mättnad! Finns dem som inte gör det och de har det jobbigt... Hursomhelst för att slippa ballongmagen tror jag det är viktigt att äta alla dagens mål, och äta regelbundet, att få in en vana på att "var fjärde timme äter jag". Sedan tror jag det ger med sig med tiden. Våga ge din kropp näring. Riktig mat är bättre än godis eller hur?

Felicia

26 Jan 2013 01:06

Vännen. Mättnad är bra. Tänk vad skönt att du känner mättnad! Finns dem som inte gör det och de har det jobbigt... Hursomhelst för att slippa ballongmagen tror jag det är viktigt att äta alla dagens mål, och äta regelbundet, att få in en vana på att "var fjärde timme äter jag". Sedan tror jag det ger med sig med tiden. Våga ge din kropp näring. Riktig mat är bättre än godis eller hur? Din kropp ska orka och bara stark! Du tar snart studenten, vill du inte visa upp en stark kropp då. En Mia redo att stå på egna ben! Du fixar det, det vet jag :) du måste bara orka stå ut tills det känns lättare.
Jag ska skriva till dig imorgon <3
KRAAAAAAAAAAAAAAAMMMMMMMMM

Svar: <3<3<3<3<3<3<3<3
framtidspepp, precis vad jag behövde!
Mia Olsen

coffesmokesdietcokes.blogg.se

27 Jan 2013 13:55

Jag tror att du visst kan våga ta upp det med behandlaren, för det är nog en del i resan, och inte alls ovanligt.. det är något man måste jobba med! För mig betyder mättnad att maten snart kommer åka upp igen, men för vanligt folk betyder det att man är nöjd. Men det går att lära sig rätt, ta upp det heldre än att förneka det =) Det är ju grymt bra att börja lägga märke till saker, ifrågasätta och analysera, du är på god väg <3 problemen försvinner inte av att man ignorerar dem, de måste tas itu med, så ta upp det! <3

Svar: åh denna kommentaren fick mig verkligen att tänka till.. hmm kanske ska våga ta upp det? får se... hatar att "visa mig svag" inför folk, oavsett vem det handlar om. har ju alltid varit hon som folk anser som stark osv.
ta hand om dig finaste du!
Mia Olsen

Natacha

29 Jan 2013 22:51

Fin blogg! :))
Kolla gärna tbx om du har tid och lust.
Hoppas du får en bra veckan! :)

Svar: tänkte kika in på din blogg men den var lösenordsskyddad?kram
Mia Olsen

JOSEFINE ANDERSSON

31 Jan 2013 11:08

ähh att vara lite mätt är bara skönt :D annars tänker du bara på mat och är hungrig sen. speciellt frukosten, viktigt att bli mätt vid frukosten :)!!!

heheheh... jodå, vågade mig på skalet igår, och jag lever ju ;D så jaa. men shitt. min nya favvo! känner mig väldigt efter nu... AS ALLWAYS! HAHA!

Svar: hahaha neeeeejdå! alla är "efter" någon gång här i livet, ingen är någonsin först och typ nästan aldrig sist heller för den delen. ;)men ja, tycker dock den är godast på sommaren, precis som med mango och typ (alla) andra frukter.

nu är typ bara färska fikon-och dadlar, apelsiner, klementiner gott. hihi. ^^
Mia Olsen

Johanna

03 Feb 2013 20:02

Jag var också rädd för att bli mätt ett tag i början. När min psykolog snackade om att det kan vara jobbigt att känna sig mätt och jag satt där och visste inte ens vad mätt var eftersom jag inte hade varit det på hundra år. Men det är inte så farligt, det kan kännas jobbigt innan man vänjer sig, men sedan blir mättnaden den bästa känslan någonsin! Mättnaden efter att man har ätit typ köttbullar med potatismos och gräddsås är oslagbar, haha :P

sv: Neeedå, kommer inte skriva bara ytliga inlägg, hehe! Skriver det som faller mig in och så blir det som det blir. Har dock ingen inspiration till att skriva något djupt just nu, eftersom jag inte känner mig så djup :P Men om du har något förslag på vad jag kan skriva om så får du gärna säga till! Kram!

Svar: Ja, antar att det är en vanesak också.. Bläää, tycker inte alls om det här. haha..
Aha okej! Då så, nä men sådant brukar ju komma i perioder eller vad man ska kalla det? Bara din blogg inte blir en sån super-ytlig grej du vet, hihi, gillar när du skriver om liksom verkligen DIG och DIN vardag typ hehe. Hoppas du fatta vad jag menade iaf ^^
Mia Olsen

Silverglitter

11 Feb 2013 07:53

Känner igen att avsky mättnadskänslan, även om avskyn hos mig bottnar i att jag hatar att "vara för snäll" mot min kropp. Jag vet faktiskt inte vad man ska göra åt det, förmodligen är det, som de flesta skrivit ovan, en vanesak. Man får öva, och det är en del i processen. Jag hoppas att du vågar ta upp det här med din behandlare!

Styrka och värme.

Svar: <3
Mia Olsen

Kommentera

Publiceras ej